
Finansminister Anders Borg(M) fortsätter att kämpa för en skattechock på miljöbränsle, men EU-kommissionen bromsar. Foto: Regeringskansliet.
Regeringen har beslutat att skjuta upp införandet av så kallad kvotplikt för biodrivmedel. En samlad kollektivtrafikbransch har protesterat hårt mot regeringens planer. Meningen var att systemet, som skulle innebära en skattechock för biodrivmedel som blandas in i diesel respektive bensin, skulle införas den 1 maj. Men EU-kommissionen har hittills inte godkänt kvotplikten och de skattehöjningar som den skulle innebära.
Ett sådant så kallat statsstödsgodkännande från EU-kommissionen krävs för att Sverige ska kunna införa kvotplikten med åtföljande skattehöjningar. Och EU-kommissionen drar ut på godkännandet.
Från den samlade kollektivtrafikbranschen har kritiken mot regeringens planer varit hård. I december sågades planerna dåvarande BR, Svensk Kollektivtrafik, Taxiförbundet med flera.
”Regeringen är på väg att göra något riktigt osmart”, skrev företrädare för branschen i en debattartikel i Dagens Industri.
Där kritiserade man regeringen för att diskriminera inblandningen i diesel av miljöbränslet HVO, hydrogenerad vegetabilisk olja, jämfört med andra biodrivmedel. Det sker genom att HVO inte längre ska vara skattebefriad så som andra biodrivmedel är. Över 3,5 procents inblandning av HVO i dieseln ska ”i praktiken drabbas av en straffskatt på 1,76 kronor per liter”.
BR, dvs nuvarande Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik, fordonsindustrins organisation Bil Sweden med flera har också vänt sig till EU-kommissionen för att stoppa skattechocken på miljöbränsle.
För en månad sedan stod det också klart att andelen förnybart bränsle i transportsektorn kommer att backa i år som ett resultat av regeringens straffskatt.
Men finansminister Anders Borg ger sig inte. I stället meddelar Finansdepartementet att man kommer att fortsätta att slåss för att den hårt kritiserade skatten på miljöbränsle ska höjas.
– Nuvarande regler för beskattningen gäller därför tills vidare. Regeringen fortsätter att kraftfullt driva sitt arbete gentemot kommissionen för att få ett statsstödsgodkännande och därmed kunna sätta de nya reglerna i kraft så snart som möjligt, heter det i ett uttalande från departementet.
Samtidigt fortsätter branschen sina ansträngningar för att förmå regeringen att ändra sig. Sveriges Bussföretag har tillsammans med Svensk Kollektivtrafik och Svenska Taxiförbundet skrivit till miljöminister Lena Ek och Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Swärd med en önskan om ett möte för att diskutera kvotplikten för biodrivmedel och HVO-oljor.
Anders Borg är uppenbarligen inte riktigt klok i den här frågan. Regeringen (Centern) driver på för en utveckling mot att Sverige har en fossilfri fordonsflotta. EU, FN, m.fl. Driver på för att det ska utvecklas och finnas nya sorts biodrivmedel som görs ur annan råvara än ur mat. HVO och andra bio-syntetiska drivmedel som t.ex. BTL som framställs ur avfall och ur skogsråvara utvecklas. HVO och BTL (syntetiska paraffinoljor) ger dessutom mycket rena avgaser, och fungerar i dagens dieselmotorer. Vad gör Anders Borg då? Jo: han ordnar en diskriminerande skatt på de nya sortens biodrivmedlen, som att de inte ska kommersialiseras i Svetige i alla fall… Och går tvärs emot EU:s önskemål om biodrivmedel ur ”lignocellolusiska råvaror” (dvs ur skogsråvara) och ur avfall, istället för ur matråvara.