
Aldrig förr har bussen fått så mycket uppmärksamhet i Almedalen som i år. Det första BRT-seminariet på söndagen lockade mer än 120 deltagare. Foto: Ulo Maasing.
Aldrig förr har det hållits så många seminarier som i år i Almedalen där bussen och kollektivtrafiken i stort har tagits upp. Dessutom visar erfarenheterna från Almedalen att det blåser nya vindar. Allt fler öppnar för BRT eller superbussar, likaså för en energieffektiv och elektrifierad busstrafik. Den mångmiljardrullning på nya spårvägar i Stockholms innerstad som vissa politiker bara för några år sedan så intensivt suktade efter verkar nu ha dumpats för alltid i något övergivet gruvschakt.
Kollektivtrafiken har blivit en het fråga i valrörelsen. Mest märks det i form av utspel där olika partier jobbar hårt för att övertrumfa varandra. Socialdemokraterna har tidigare talat mycket och varmt för en stor utbyggnad av Stockholms tunnelbana.
Mitt i Almedalsveckan kontrade alliansen med att man vill bygga ut T-banan, både med nya linjer och förlängning av befintliga. Redan i höstas gick man ut med en utbyggnad till bland annat Nacka och Arenastaden för den nätta summan av 25,7 miljarder. Hur den utbyggnad som man presenterade i Almedalen ska finansieras (och som i sak är vettig) vet man däremot inte, men det är ju valår.
Stockholms trafiklandstingsråd, Christer G Wennerholm(M), som för bara tre år sedan ansåg tunnelbanan vara färdigutbyggd och spårvägar vara framtiden, ställde sig mer än gärna i spetsen för dunkandet i de egna brösten. Politisk töjbarhet är viktig, inte minst ett valår.
Sedan snodde Alliansen godispåsen ur Miljöpartiets hand och lovade en utbyggnad av höghastighetståg i Sverige. Notan landar på 140 miljarder. Minst. Svenskarna lär få resa av bara den för att motivera satsningen… Det som finansminister Anders Borg bara för något år sedan talade om som science fiction har i ett slag förvandlats till en ansvarsfullt finansierd satsning.
För att göra godisnallandet från MP komplett fläskade alliansen dessutom på med (visserligen ganska vaga) löften om att bygga Norrbotniabanan så att MP:s Peter Eriksson kan ta tåget hela vägen hem från Bryssel dit det tidigare språkröret nu har flyttat.
Bussterminaler för miljarder
Medan politikerna i Almedalen slogs om de spårbunna godispåsarna passade Allianskollegorna i Storstockholm på att presentera finansieringen av en ny bussterminal vid Slussen i Stockholm. Den är kostnadsberäknad till 1,43 miljarder och därmed i en oöverträffad prisklass när det gäller bussterminaler, förmodligen hamnar den i topp i Europaligan.
Lite mindre talade man om att terminalen inte kommer att räcka för att täcka resbehoven med buss in mot Stockholm. Därför ska ytterligare en terminal byggas i anslutning till T-banan i Nacka. Vad den kommer att kosta vet ingen.
Däremot är det klart att många människor i ostsektorn som idag har direktbussar till Stockholm kommer att få åka matarbuss och T-bana. Och byten är något som resenärerna avskyr.
Trafikplanering à la femtiotal tycks ha ett evigt liv.
Varför inte istället lägga ner Saltsjöbanan och ersätta den med BRT in till (och kanske genom) Stockholms innerstad?

BRT fick ett verkligt genombrott i Almedalen, likaså elbussarna. Karlstadsbuss´ affärsutvecklingschef Robert Sahlberg fick till och med en egen löpsedel från Dagens Samhälle. Foto: Ulo Maasing.
BRT och el
BRT, superbussar, togs upp på flera av seminarierna i Almedalen. Tongångarna var påtagligt annorlunda än för bara något år sedan då man mest såg BRT som något slags lösning i väntan på spårväg.
Ingen talade längre om nya spårvägar för miljarder i Stockholms innerstad utan politiker från båda sidor om blockgränsen försökte snarare överträffa varandra i BRT-kramande. Gott så.
Så sent som för ett år sedan var det nästan bara KTH-professorn Jonas Eliasson som i Almedalen talade varmt om BRT som något för Sverige om man nu bortser från bussbranschens egna företrädare förstås.
Nu var tongångarna annorlunda, och även Malin Karlsson MP:s trafikpolitiska talesperson i Stockholms läns landsting konstaterade att BRT är värt att satsa på. ”Vi kan ju inte bygga spårvägar överallt”.
Även när det gällde inställningen till en elektrifiering av busstrafiken i städerna visade seminarierna i Almedalen att mycket har hänt bara det senaste året.
Även här var inställningen påtagligt positiv på båda sidor om blockgränserna. Frågan var snarare hur fort man kan gå fram så att man inte gör sig skyldig till en massiv kapitalförstöring genom att kasta ut bussar som är alldeles för nya att utrangeras.
Världsnaturfonden, WWF, levererade förmodligen den bästa ammunition som de som tror på en elektrifiering av busstrafiken kan få. Och man gjorde det inte en gång, utan flera.
Det började redan på måndagsmorgonen med att Håkan Wirtén, världsnaturfondens generalsekreterare, slog fast att biodrivmedel bara kan vara ett komplement och att en elektrifiering av transportsektorn är nödvändig. ”Vi måste minska energianvändningen till en tredjedel av dagens, satsa på förnybar energi och hållbar energi. Förnybarhet och hållbarhet är inte samma sak”, framhöll Wirtén.
På ett annat seminarium var WWF:s klimatkommunikatör Barbara Evaeus inne på samma linje. ” Transporter ska i första hand gå på el och biodrivmedel är bara ett komplement”, sa hon med klar adress till Scaniachefen Martin Lundstedt när denne talade om Scanias satsning på en mångfald drivmedel för bussar. ”Vi på Världsnaturfonden håller inte med Scania”, sa Evaeus.
Ryggdunkningar och rosévin
Men naturligtvis förekom även när det gäller kollektivtrafiken det fenomen som DN:s Viktor Barth-Kron med sedvanlig träffsäkerhet har gett epitetet ryggdunkarseminarier.
Vi ska inte peka ut något särskilt seminarium eller några mer framträdande ryggdunkare. De blir så lätt upprörda och det är inte bra i sommarvärmen. Men vi kan avslöja att ett sådant seminarium ägde rum på torsdagseftermiddagen. Där raljerades det friskt med att Partnersamverkan numera i sitt namn har ordet förbättrad i stället för fördubblad kollektivtrafik.
Ett annat ryggdunkarseminarium ägde rum på eftermiddagen någon dag tidigare. Det seminariet gick nästan omärkligt över i ett mingel med mat och dryck. En viss personunion mellan de båda övningarna kunde noteras.
Huruvida det dracks rosévin där är oss obekant.
Själva tog vi oss några glas under veckan. Mest för att inte slå sönder den bild av Almedalen som en och annan har som aldrig har brytt sig om att fylla dagarna där med seminarier, idé- och kunskapsinhämtande och nätverksbyggande…
Summa summarum: För bussbranschen och den övriga kollektivtrafikbranschen var årets Almedalen det bästa hittills. Trots att Region Gotland stängde kollektivtrafiken ute från Hamnplan, allt medan bilarna rullade fram och tillbaka, tätt, tätt…
U.M.
Lämna ett svar