Den polska busstillverkaren Solaris lanserar nu sin första helt eldrivna ledbuss, Solaris Urbino 18 electric. Lanseringen sker dock inte på den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover utan på Innotrans i Berlin som i första hand är en mässa för spårtrafik, men som också tar upp annan kollektivtrafik. Den buss som nu presenteras är en av fyra helt elektriska ledbussar från Solaris som ska sättas i trafik i den tyska staden Braunschweig senare i år.
Där rullar redan en induktivt (kontaktlöst) laddad normalstor Solaris Urbino i linjetrafik. Braunschweig är också en av de städer som besöks på den studieresa på temat eldriven busstrafik som Sveriges Bussföretag arrangerar i mars.
De batteridrivna ledbussar som Solaris ska leverera till lokaltrafiken i Braunschweig, Braunschweiger Verkehrs-GmbH, är utrustade med batterier på 90kWh. De laddas med det av Bombardier utvecklade systemet för induktiv laddning, Primove.
Genom att bussarna snabbladdas på vissa, strategiskt belägna hållplatser gör att man kan använda relativt små batterier som är monterade på busstaket, ovanför den bakersta axeln.
Själva elmotorn som driver bussen är på 240 kW.
De fyra batteridrivna ledbussarna kommer att trafikera Braunschweigs linje M19 och ingår i stadens projekt ”emil”, elektromobilitet genom induktiv laddning. Projektet syftar till att stimulera intresset för eldrivna bussar med induktiv laddning.
Fler städer är intresserade av Solaris eldrivna ledbussar. Hamburg har beställt två Urbino 18,75 electric utrustade med ett 120 kWh batteri och med Ballards 101 kW bränsleceller för att förlänga räckvidden. Denna blir 300 kilometer per dag.
Lämna ett svar