Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fullstor elbuss från Ebusco på Sverigeturné efter världspremiär

Holländska Ebusco har världspremiär på sin batteribuss Ebusco 2.0. På initiativ av Energimyndigheten ska bussen senare i höst på en omfattande Sverigeturné. Foto: Ulo Maasing.

Holländska Ebusco har världspremiär på sin batteribuss Ebusco 2.0. På initiativ av Energimyndigheten ska bussen senare i höst på en omfattande Sverigeturné. Foto: Ulo Maasing.

Den lilla holländska elbusstillverkaren Ebusco lanserar nu en fullstor stadsbuss med batteridrift. Fullt lastad med 90 personer ombord klarar bussen 300 kilometer på en laddning. I november kommer bussen att ge sig ut på en flera månader lång Sverigeturné på initiativ av Energimyndigheten. Då ska bussen testas och visas i ett tiotal städer i Sverige.

Ebusco 2.0 är en av världspremiärerna på IAA-mässan i Hannover som öppnar för allmänheten på torsdag. Det är en tolv meter lång stadsbuss med genomgående låggolv och med en batterikapacitet på 311 kWh. Det ger bussen en räckvidd på 300 kilometer i stadstrafik på en laddning.

Till skillnad från den buss som Ebusco visade för ett antal svenska företag, bland annat Flygbussarna, förra året handlar det nu om en fullstor stadsbuss.

Ebusco 2.0 har ett batteripaket på 311 kWh som räcker för 300 kilometers körning i stadstrafik på en laddning. Foto: Ulo Maasing.

Ebusco 2.0 har ett batteripaket på 311 kWh som räcker för 300 kilometers körning i stadstrafik på en laddning. Foto: Ulo Maasing.

På IAA visas bussen i en version med tre dörrar, men den går också att få med två dörrar. Den versionen har redan köpts i två exemplar av norska Boreal för trafik i Stavanger. Boreal har dock valt ett mindre batteripaket och därmed en kortare räckvidd.

Från mitten av november och fram till februari ska bussen gå på turné och köras i ett tiotal svenska städer på initiativ av Energimyndigheten.

Förarplatsen på Ebusco 2.0. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på Ebusco 2.0. Foto: Ulo Maasing.

Om det blir utställningsbussen eller en annan buss som kommer till Sverige är ännu oklart. Direkt efter IAA-mässan ska utställningsbussen först till Bonn för provtrafik och därefter till Köpenhamn.

Enligt tillverkaren deltar Ebusco nu i anbudsupphandlingar i en rad städer på kontinenten, inte minst i Frankrike där ett tiotal städer med Paris i spetsen har bestämt sig för att satsa emissionsfri busstrafik.

Ebusco 2.0 har aluminiumkaross som är tillverkad av Golden Dragon i Kina men under överinseende av Ebusco i Holland. Företaget räknar också med att i framtiden ta hem karosseringen av bussarna till Europa.

Axlarna kommer från ZF, skivbromsarna från Knorr. Elmotorn har en affekt på max 150 kW. Laddning från tomma till helt fulla batterier uppges av tillverkaren ta 1,6 timmar. Varje minuts laddning ger tre kilometer körsträcka.

I tvådörrarsutförande har bussen 42 sittplatser.

Ebusco uppger priset för en buss till 420 000 €, men vid beställning av ett antal bussar pressas priset avsevärt. Det innebär att investeringen blir lönsam på några år i jämförelse med en dieselbuss.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: IAA, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)