Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschföreträdare: ”Ingen straffskatt på fossilfria drivmedel”

Allt fler dieselmotorer Euro VI är certifierade för HVO, men straffbeskattning hotar kollektivtrafikens omställning till fossilfri drift, hävdar tre ledande företrädare för kollektivtrafikbranschen. Foto: Daimler Buses.

Allt fler dieselmotorer Euro VI är certifierade för HVO, men straffbeskattning hotar kollektivtrafikens omställning till fossilfri drift, hävdar tre ledande företrädare för kollektivtrafikbranschen. Foto: Daimler Buses.

Skatterna får inte missgynna kollektivtrafik som använder fossilfria och klimatvänliga drivmedel. En ökad användning av HVO, hydrerad vegetabilisk olja, i kollektivtrafiken ger en stor klimatnytta och en kostnads- och energieffektiv kollektivtrafik. Det skriver tre tunga företrädare för den svenska kollektivtrfiken i en debattartikel i Dagens Samhälle på måndagen.

De tre är Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund, Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik och Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör Per Juth.

– Vi anser att HVO ska ges samma förutsättningar med skattefrihet som andra förnybara drivmedel för att den samlade kollektivtrafikbranschen även fortsättningsvis ska kunna ta en ledande roll i arbetet för ett hållbart samhälle, skriver de tre.

De framhåller att HVO är ett drivmedel som går att använda på taxifordon och dieselbussar utan att motorerna behöver anpassas.

– Alla dieselmotorer kan använda HVO förutsatt att motorn är certifierad för HVO, som Euro VI. Ett antal stora fordonstillverkare har redan certifierat sina motorer för HVO. HVO har med andra ord framtiden för sig om man vill köra på förnybart drivmedel på ett rimligt kostnadseffektivt sätt. HVO har sannolikt en potential att växa, då den inte kräver en särskild fordonsflotta. Kombineras dessutom HVO med en elhybrid/laddhybrider blir klimategenskaperna än bättre, skriver Grönlund, Juth och Sedin.

– Att enbart styra utfasningen av fossila drivmedel genom kvotplikt och låginblandning vore mycket olyckligt för kollektivtrafiken och skulle omöjliggöra för vår bransch att försöka vara föregångare eller ta något eget ansvar. På samma sätt ser vi det som viktigt att formulera kommande regler så att marknaden inte dräneras på 100 procent HVO.

–  Vi som bransch vill och är beredda på att ta ett samhällsansvar. En viktig förutsättning i detta sammanhang är att en ny kvotpliktslag inte motarbetar detta. En kostnadsökning för HVO påverkar negativt utfasningen av fossila drivmedel, framhåller de tre branschföreträdarna.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)