Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms kollektivtrafik bland de dyraste i världen

Dyrt. Enkelbiljetter i kollektivtrafiken i Stockholm är bland de dyraste i världen. Foto: Ulo Maasing.

Dyrt. Enkelbiljetter i kollektivtrafiken i Stockholm är bland de dyraste i världen. Foto: Ulo Maasing.

Stockholm kommer på en andraplats i världen när det gäller priset på en enkelbiljett i kollektivtrafiken. Bara Köpenhamn är dyrare. Det visar siffror som den stora New Yorkbaserade statistikportalen Statista har tagit fram.

Statista har kartlagt genomsnittspriset på en enkelbiljett i en rad storstäder i världen. Även om siffrorna i statistiken presenteras exakt finns det en viss felmarginal, beroende på valutakursen.

Här är Statistas tolv-i-topplista:

1. Köpenhamn 38,31 kronor
2. Stockholm 34,54 kronor
3. London 33,36 kronor
4. Oslo 31,50 kronor
5. Zürich 31,48 kronor
6. Auckland 26,17 kronor
7. Dublin 26,05 kronor
8. Geneve 25,82 kronor
9. Frankfurt 24,52 kronor
10. Berlin 23,93 kronor
11. Helsingdfors 23,81 kronor
12. New York 22,75 kronor

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Synd att det inte står VARFÖR kollektivtrafiken är dyr. Kollektivtrafiken i Stockholm är dyr, därför att:

    – Man kräver att alla bussar byts ut efter bara 6 år. Istället för efter 12 år. Det påstås vara ”miljövänligt” och ge lägre utsläpp av ”partiklar” (PM10), men PM10 kommer till 80 till 90 % från slitage av däck och asfalt. Enligt t.ex. forskare som Mats Gustafson på VTI i Linköping. Det påstås också att NO2 minskar med nya bussar. Men faktiska mätningar som har gjorts i flera länder, men inte i Sverige, visar att EURO4-bussar har HÖGST utsläpp av NO2. Näst högst utsläpp av NO2 i verklig körning i stadstrafik (låg hastighet, låg last) har EURO5 och EURO6 bussar.

    – Man har köpt in extra dyra etanolbussar och gasbussar, som är extra dyra i drift dessutom.

    – Man har satsat miljarder kr i ett extra dyrt och krångligt betalsystem, med plastkort och extra mycket papperskvitton i samband med att plastkortet ”fylls på” med pengar. Idén är väl att icke Stockholmare ska undvika kollektivtrafiken och ta taxi istället. Då blir det säkert renare luft i Sthlms innerstad…

    – Sthlm vill bygga spårvagnar i Sthlm, som antagligen kostar miljarder kr. Om man vill köra på el, kunde man ju kräva elbussar eller diesel-el-hybridbussar, som körs på biodrivmedel som ger så rena avgaser som möjligt. (Idag är HVO bäst) Bussarna kunde få egna filer (BRT-system). Då kommer bussarna fram lika snabbt som spårvagnar. Det blir mycket billigare i inköp + i underhållskostnader.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)