Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppåt för Scanias bussar i fjol

Scanias bussverksamhet präglades i fjol av en ökad orderingång. Foto: Scania.

Scanias bussverksamhet präglades i fjol av en ökad orderingång. Foto: Scania.

Scanias bussverksamhet hade en ökad orderingång och ökade sin marknadsandel i Europa förra året. Det framgår av Scanias bokslutskommuniké som presenterades på fredagsmorgonen. Orderingången för bussar under 2016 ökade jämfört med föregående år till 7 884 (6 992 år 2015) enheter. Scania ökade sin marknadsandel inom Europa till 7,1 procent, jämfört med 6,8 procent under 2015. Scania fick också bättre betalt för de bussar man sålde i fjol, jämfört med året innan.

Men trots de positiva siffrorna finns det orosmoln på Scaniahimlen. Under fjärde kvartalet minskade orderingången i Europa och uppgick till 669 (691). Siffror inom parentes avser motsvarande period år 2015.

Minskningen i orderingången skedde främst i Sverige, Polen och Tyskland. I Latinamerika sjönk orderingången med 47 procent till 276 (525) enheter jämfört med fjärde kvartalet 2015. I Asien sjönk orderingången till 360 (616) bussar jämfört med
fjärde kvartalet 2015. Orderingången i Afrika och Oceanien minskade till 228 (320) bussar.

Scanias leveranser av bussar uppgick till 2 581 (2 025) enheter under fjärde kvartalet. I Europa ökade leveranserna med 9 procent till 587 (537) enheter jämfört med fjärde kvartalet 2015. I Latinamerika steg leveranserna med 19 procent till 751 (629). I Asien ökade leveranserna starkt till 949 (553), medan leveranserna av bussar i Afrika och Oceanien minskade under fjärde kvartalet till 265 (285) enheter. Leveranser till Eurasien ökade till 29 (21) enheter.

Nettoomsättningen för bussar steg med 21 procent till 10 867 miljoner kronor(8 994) under helåret 2016. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med 32 procent till 3 335 miljoner kronor (2  524).

Scania särredovisar inte lönsamheten i bussverksamheten.

För Scania som helhet nästan halverades resultatet i fjol till 3 243 miljoner kronor, jämfört med 6 753 miljoner år 2015.

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)