Den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, har nu i ett policydokument tagit samma ställning som den svenska buss- och kollektivtrafikbranschen om skatt på elbussar och långsiktiga villkor för biodrivmedel som används i kollektivtrafiken. UITP varnar för att användningen av biodrivmedel i svensk kollektivtrafik riskerar att minska drastiskt.
I sitt så kallade positionspapper tar UITP bland annat upp skatter för elbussar. UITP vill att elskatten för elbussar ska ligga på samma nivå som elskatten för spårbunden trafik och trådbussar. I Sverige är den noll. UITP framhåller att Frankrike har gjort så genom en ändring av finanslagen. Därmed kan elbussar och laddhybrider få samma elskatt som spårbunden kollektivtrafik.
UITP vill dessutom att vätgasdrivna bränslecellsbussar också ska klassas som elbussar skattemässigt.
Organisationen tar också upp frågan om långsiktiga villkor för biodrivmedel som används i kollektivtrafiken. Man pekar på att EU:s statsstödsregler kan komma att slå hårt mot användningen av fossilfria drivmedel i Sverige.
” I Sverige är biodiesel, exempelvis HVO, skattebefriat till år 2018 och biogas till 2020. Det har i praktiken inneburit en ökning av användningen av förnybara drivmedel. Idag körs nästan 80 procent av bussarna i upphandlad kollektivtrafik uteslutande på förnybara drivmedel. Men EU:s statsstödsregler riskerar nu att drastiskt minska användningen av biodrivmedel i Sverige”, skriver UITP.
– Att UITP väljer att inta samma ståndpunkter som vi länge drivit visar tydligt att vi i Sverige är på rätt väg, säger Anna Grönlund, vice VD på Sveriges Bussföretag som är en av de svenska företrädarna i UITP:s EU-kommitté tillsammans med företrädare för Svensk Kollektivtrafik och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.
Lämna ett svar