
Kinesiska BYD premiärvisade en ny, elektrisk midibuss som man redan sålt i 21 exemplar till Transdevs holländska dotterbolag Connexxion. Foto: Ulo Maasing.
Flera kinesiska busstillverkare går nu till offensiv på den europeiska marknaden. Störst i Europa är BYD, världens näst största elbusstillverkare som presenterade två nyheter på Busworld, dels en helt elektrisk midibuss, dels den första elektriska stadsbussen från BYD:s nya fabrik i Ungern. Samtidigt kunde man fira den första ordern på den nya midibussen, 21 bussar till Transdevs holländska dotterbolag Connexxion.
– Vad har vi gjort med världen, vad har vi ställt till med dieseln, frågade BYD:s europeiska vd Isbrand Ho när han presenterade företagets nyheter på mässan där BYD nu deltog för fjärde gången.
Sedan premiären har företaget haft en hel del framgångar i Europa, inte minst i Storbritannien där man både säljer helt egna produkter och bussar som man bygger i samarbete med brittiska ADL, Alexander Dennis.

På Busworld visade BYD också upp det första exemplaret av stadsbussen K9 som monterats i företagets nya fabrik i Ungern. Foto: Ulo Maasing.
Isbrand Ho lyfte som en av BYD:s konkurrensfördelar fram att man själv utvecklar och producerar sina batterier.
Den 8,75 meter långa midibuss som hade världspremiär i BYD-montern har som mest kapacitet för 58 passagerare, varav 22 sittande. I den version Connexxion har beställt är antalet sittplatser 26. Räckvidden på en laddning uppges av BYD till cirka 200 kilometer och bussens interiör har definitivt en känsla av en fullstor buss.
Connexxion ska sätta bussarna i trafik i norra Holland. Transdev i Holland tillhör nu de stora operatörerna i Europa när det gäller elbussar. I vintras satte man exempelvis mer än 40 ledade elbussar från VDL i trafik i Eindhoven och i december kommer 100 elektriska ledbussar i trafik i södra Amsterdam, även de levererade av VDL.
Men efter VDL är BYD Transdevs största elbussleverantör. Även i Sverige rullar 12 elbussar från den kinesiska tillverkaren i trafik hos Transdev, närmare bestämt i Eskilstuna.
BYD slog också på stora trumman för sin första fullstora elbuss om är helt byggd i Europa. Men i själva verket är den buss som har debuterat från BYD:s ungerska fabrik monterad där men med komponenter från Kina.
Skillnaden mot de tidiga 12-metersbussarna från BYD är betydande. Batterierna har flyttats upp på taket, förarplatsen är ny, LED-belysning och automatisk brandsläckare är andra nyheter.
Förutom fabriken i Ungern har BYD ytterligare en fabrik i Europa, i franska Beauvais. I Ungern räknar BYD att bygga upp till 400 elbussar om året för den europeiska marknaden. Senare kommer produktionen att kompletteras med eldrivna gaffeltruckar, lastbilar och skåpbilar.
BYD marknadsför nu elbussar i fem storlekar i Europa: 8,75, 10,2, 10,8, 12 och 18 meter långa.

Yutong hade i sin monter världspremiär på en ny, tolv meter lång batteridriven stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.
Yutong
Yutong är världens största tillverkare av elbussar, även om man är betydligt mindre än BYD på den europeiska marknaden. På Busworld presenterade man bland annat två elbussar, en stadsbuss och en buss för regionaltrafik.
Världspremiär var det för Yutongs helelektriska stadsbuss E12 med en motor på 215 kW och avsedd för depåladdning. Litiumjonbatterierna är på 324 kWh och med 120 kW laddning tar det enligt Yutong 2,5 – 3 timmar att ladda batterierna.
Räckvidden uppges till 320 kilometer utan luftkonditionering och vid en temperatur på 20 grader. Med påslagen luftkonditionering och vid samma temperatur är räckvidden 230 kilometer, alltså mer än tillräcklig för en hel dags trafik på de flesta linjer i normalstora svenska städer.
Axlarna kommer från ZF och styrsystemet från Bosch. Bussen kan fås med antingen två eller tre dörrar. Med tre dörrar har den, beroende på inredning, 23 – 33 sittplatser samt plats för en eller två rullstolar. Med två dörrar ökar sittplatskapaciteten till 27 – 37 platser.
Även den buss för regional- och intercitytrafik som Yutong visade i Kortrijk hade världspremiär på Busworld. Bussen är 12,4 meter lång och har 59 sittplatser med fällbara ryggstöd. Hyfsat trångt för knäna på normalstora europeer alltså. Bussen har också ett 3,5 kubikmeter stort bagageutrymme och liksom stadsbussen en motor på 215 kW, men ett mindre litiumjonbatteri på 258 kWh.
Räckvidden utan A/C uppges vara 270 kilometer och med A/C 220 kilometer vid en yttertemperatur på 20 grader. Laddning vid 120 kW tar 2 – 3 timmar.
Fler kinesiska elbussar
På plats fanns även ett antal andra kinesiska busstillverkare – samtliga med åtminstone en elbuss i montern. Ankai visade således en elektrisk stadsbuss.
Även Golden Dragon, en annan stor kinesisk busstillverkare, fanns på plats med en tolvmeters eldriven stadsbuss och dessutom en turistbuss som nog mest får betraktas som en buss för regionaltrafik.
King Long, som för ett antal år sedan gjorde ett gästspel på den svenska bussmarknaden fanns naturligtvis också på plats i Kortrijk. I montern visade man bland annat turistbussen Longwei II i Europaversion. Även om King Long bara sålde dussinet bussar i Sverige har man nischat in sig på flera andra marknader med föregångaren till Longwei II: Storbritannien, Frankrike och Italien.

En elektrisk ledbuss från CRRC som är stor på fordon för spårtrafik men även tillverkar bussar. Foto: Ulo Maasing.
Bland andra bussar i King Longs monter fanns APE14, en kapacitetsstark elbuss med navmotorer, särskilt utvecklad för trafik på flygplatser. King Long visade också en 18-meters ledbuss, avsedd för BRT-system.
CRRC är ett i Sverige nästan okänt företag, men en jätte i Kina med mer än 180 000 medarbetare. Främst verkar man inom spårtrafik och levererar tåg och tunnelbanor både i Kina och utomlands, bland annat USA. Men CRRC tillverkar även bussar.
I sin monter visade företaget två bussar, bland dem en helt eldriven ledbuss, 18 meter lång och med kapacitet för 145 passagerare, varav 49 sittande.
Lämna ett svar