Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo Bussar prisat för digital kommunikation

Volvo Bussar har vunnit att prestigefyllt kommunikationspris fört marknadsföringen av sina elbussar. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar har tagit hem förstapriset i den prestigefulla tävlingen Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer. Volvo Bussar tävlade med sin innovativa introduktionskampanj ”Light the lights” för den nya elbussen Volvo 7900 Electric. Priset delades ut vid en ceremoni i Berlin den gångna veckan.

Digital Communications Award uppmärksammar och belönar innovativ kommunikation i digitala kanaler i Europa sedan 2011. Totalt tävlade i år fler än 700 bidrag i tävlingen.

– Vi är oerhört glada att den internationella juryn premierade vår strategi med att nå ut till en bredare allmänhet för att öka kunskap och skapa engagemang för elektrifierade bussar och eldriven stadstrafik på ett nytt och genuint sätt. Vi ville helt enkelt få fler människor att känna sig delaktiga i den globala utvecklingen mot en tystare, renare stadsmiljö, säger Stefan Nerpin, marknads- och kommunikationsdirektör på Volvo Bussar.

Volvo byggde upp kampanjen kring Natalie Cuti, en okänd och hårt arbetande, verklig artist från Göteborg. I filmen om henne framför hon sin egen sång Light the Lights. Filmen och låten spred sig viralt i digitala kanaler som Facebook, YouTube och Spotify. Efter bara två veckor hade över 3,5 miljoner människor lyssnat på låten och/eller sett filmen.

Succén speglades sedan i PR och i korta filminslag i sociala medier som gav en djupare bild av den okända artisten Natalie Cuti och hennes autentiska berättelse. PR-aktiviteterna fick stort genomslag både lokalt och globalt, externt och internt. I samband med och efter kampanjen har både artisten och Volvo Bussar fått stor uppskattning från bredare målgrupper, och låten har blivit ett bestående tema för framgången med Volvos eldrivna bussar.

– Genom att jobba strategiskt med digital marknadsföring och PR och använda ett väldigt mänskligt perspektiv i Nathalies historia lyckades vi nå långt utanför vår traditionella målgrupp och väcka intresse för vårt varumärke och nya produkterbjudande hos miljoner människor. Vi valde ett autentiskt tonläge där vi sjunger ut vårt budskap, hellre än skriker det, och vi kommunicerar direkt med våra kunders kunder, städernas medborgare och passagerare, säger Lina Martinsson, chef för digital marknadsföring och kommunikation, Volvo Bussar.

Här kan du se filmen Light the Lights:

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)