Att som bussförare ha delade arbetspass behöver inte automatiskt leda till sämre allmän hälsa, störd sömn och högre stress. Men för vissa förare får det negativa effekter . Det visar en studie som presenterades på Transportforum i Linköping under torsdagen.
Av Paula Isaksson
Syftet med studien som har gjorts av forskaren Jonas Ihlström på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, visar överraskande nog att förare som har delade pass inte upplever högre stress eller sämre hälsa än förare som har hela pass. Likaså är det ingen större skillnad mellan grupperna när det gäller arbetstillfredsställelse, ihållande trötthet och möjligheter att förena arbete med övrigt liv.
Men om man bara tittar på gruppen som arbetar delade pass skiljer det sig åt mellan individerna. Totalt intervjuades drygt 200 förare varav 64 procent hade delade arbetspass. 36 procent av dem upplevde detta som ett stort problem, bland annat på grund av svårigheten att få ihop jobbet med familjeliv och ett socialt liv.
– Studien visar att de individuella förutsättningarna är viktiga för vilka konsekvenser det får för förare att arbeta delade pass. Vissa förare upplever att det inkräktar på deras familjeliv och sociala relationer. Detta får även negativa effekter med avseende på stress, hälsa och andra psykosociala faktorer.
– Men för vissa kan det fungera bra, till exempel om de bor i närheten. Då kan de kanske åka hem och gå ut med hunden eller göra andra saker, fortsätter Jonas Ihlström.
Studien pekar på att schemaläggningen av bussförarnas arbetspass bör ta hänsyn till individens livsvillkor och förutsättningar att arbeta i skift, menar han.
– De förare som ser det som ett problem att arbeta delade pass bör slippa göra det i så stor utsträckning som möjligt, avslutar Jonas Ihlström.
Lämna ett svar