Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Elskatt bromsar grön omställning”

Elbussar i Göteborg. Elskatten på elbussar bromsar utvecklingen mot en elektrifierad busstrafik i städerna, varnar Ulrika Frick(MP), Kristoffer Tamsons(M) och Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

”Den elskatt som idag finns på elbussar fördyrar och försvårar en omställning av kollektivtrafiken. En elektrifiering av busstrafiken gör att det biodrivmedel som idag används av bussar skulle kunna användas där det behövs bättre. Det är dags att även regeringen tar sitt ansvar och hinner ikapp bussbranschen i den gröna omställningen.” Det skriver företrädare för MP, M och svensk bussbransch i en debattartikel i GT på torsdagen.

Bakom artikeln står Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra götalandsregionen, Kristoffer tamsons(M), trafikregionråd och ordförande för SL i Region Stockholm samt Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

De lyfter fram att en viktig del av regeringsöverenskommelsen handlar om att beskatta utsläpp hårdare.

– Det är tydligt att en ökad beskattning av drivmedel är att vänta. Vi vill lyfta ett varningens finger för att nya skatter läggs på alla drivmedel, utan att det samtidigt öppnas för fullgoda alternativ, skriver de och pekar på elskatten på bussar som både bromsar och fördyrar en elektrifiering av busstrafiken.

I artikeln framhåller de att erfarenheterna från Göteborg visar att resenärerna efterfrågar och uppskattar elbussar.

– En elektrifiering av stadstrafiken gynnar inte bara resenärerna utan även förarna, klimatet och bidrar till minskade luftföroreningar, skriver Ulrika Frick, Kristoffer Tamsons och Anna Grönlund.

De framhåller tt busstrafiken redan idag till mer än 80 procent driven med biodrivmedel och el. Men tillgången på biodrivmedel är begränsad och priserna hotar att stiga. Därför behövs det bättre möjligheter för delar av transportsektorn att gå över till eldrift, resonerar de.

– Om busstrafiken, särskilt i stadstrafik, skulle gå över till eldrift et biodrivmedel som i dag driver bussarna användas där det behövs bättre.Utanför städerna är det svårare att elektrifiera och då kan biodrivmedel vara ett bra alternativ.

– Spårtrafiken är till skillnad från bussen i dag befriad från elskatt och detsamma gäller trådbussar. Moderna elbussar har emellertid batteridrift och omfattas därför inte av undantaget. När en stor del av kollektivtrafiken upphandlas de närmaste åren finns en möjlighet för elektrifieringen av stadsbusstrafiken att slå igenom ordentligt. Men utvecklingen riskerar att hindras av omoderna och stelbenta regler som elskatt på just bussar, varnar de tre.

– Vi är redo att ta ännu större kliv och nu kraftsamla för en övergång till elbussar. Det är dags att även regeringen tar sitt ansvar och hinner ikapp oss i den gröna omställningen.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)