Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biodrivmedel: ”Regeringen måste höja rösten i Bryssel”

EU-högkvarteret i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

“Den svenska regeringen måste höja rösten betydligt i Bryssel. Skattefrågan för de rena biodrivmedlen är en ödesfråga för de kommande tio åren. Utan dem klarar vi troligen inte att nå målet med en 70-procentig minskning av koldioxidutsläppen till 2030. Senast Sverige gjorde en kraftfull markering i Bryssel gällde det undantaget för det svenska snuset. Är inte biodrivmedlen värda samma insats? Det frågar en rad företrädare för bland andra kollektivtrafikbranschen, bussföretag, åkerinäringen, energisektorn, lantbruket och andra aktörer i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Bland de många undertecknarna finns Svante Axelsson, vd för Fossilfritt Sverige, Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik, Iris Rehnström, Skånetrafiken, Johan Böhlkin, SL och Hanna Björk, Västtrafik.

– Den svenska kollektivtrafiken körs till över 90 procent på rena biodrivmedel och el. Flera svenska åkeri- och kollektivtrafikföretag har i dag i princip helt fossilfria transporter. EU hotar nu att göra detta framgångsrika arbete omöjligt genom att ta bort den möjlighet Sverige har till skatteundantag för rena biodrivmedel. Nu krävs en kraftsamling av den svenska regeringen. Näringslivet står bakom, skriver artikelförfattarna.

De konstaterar att det idag finns såväl produktion som planer på att bygga fler anläggningar för produktion av biodrivmedel i Sverige. Om EU drar tillbaka möjligheten för skattebefrielse för rena biodrivmedel hotas satsningarna, varnar de.

– Om möjligheten till skatteundantag försvinner kommer höjda drivmedelspriser att kosta bara kollektivtrafiken en miljard om året. Kostnaderna kan tvinga bussföretag och åkerier att gå över till vanlig diesel som idag bara har 20 procent koldioxidreduktion.

– Det ger en kraftigt ökad minskning av koldioxidutsläppen och en mycket kraftig ökning av klimatpåverkan. Om de rena biodrivmedlen slås ut ökar utsläppen med just under 1,5 miljoner ton koldioxid. Det är nästan en tiondel av vägtrafikens årliga utsläpp, varnar artikelförfattarna som nu kräver att regeringen höjer rösten betydligt i Bryssel till försvar för de svenska biodrivmedlen.

Här är samtliga undertecknare av debattartikeln med krav på att regeringen höjer rösten i Bryssel:

Jakob Lagercrantz, vd 2030-sekretariatet
Svante Axelsson, vd Fossilfritt Sverige
Gustav Melin, vd Svebio
Rickard Gegö, vd Sveriges åkeriföretag
Helena Leufstadius, vd Svensk kollektivtrafik
Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges bussföretag
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen
Hanna Björk, hållbarhetschef Västtrafik
Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig Skånetrafiken
Johan Böhlin, strateg drivmedel och energi, trafikförvaltningen Region Stockholm
Thomas Tscherning, divisionschef för expressverksamheten, Bring
Fredrik Landegren, vd TRB
Johan Nyblom, vd Widrikssons Åkeri AB
Henrik Brodin, program manager Fossilfritt Södra, Södra
Karin Varverud, grundare och delägare Energifabriken
Alarik Sandrup, näringspolitisk chef Lantmännen
Lars Lind, vd Adesso Bioproducts AB
Tomas Nilsson, vd Sekab
Andreas Teir, vd Neste Sverige

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)