
SL i Storstockholm får beröm av Nobina för hur man arbetat under coronakrisen. Här en av Nobinas bussar på linjen Stockholm – Norrtälje. Foto: Ulo Maasing.
SL i Storstockholm har satt ner foten och tagit på sig en ledarroll i coronakrisen. Det är landets största bussföretag, Nobina, som lyfter SL:s sätt att hantera krisen. ”Nu är det angeläget att regionerna får stöd från regeringen för att klara kollektivtrafiken”, säger David Erixon, kommunikationschef vid Nobina. Hittills har Nobinas trafik i Sverige rullat som den ska trots de utmanande förutsättningarna.
– Fram till tisdagen har vi levererat 99,96 procent av vår trafik åt regionerna. Det är en enorm prestation som alla som håller trafiken igång ska äras för. Alla i organisationen ställer upp för varandra och för våra resenärer, säger David Erixon.
– Förarna har en väldigt central roll i detta. I ledningen har vi sedan drygt tre veckor en central stab och ett möte varje morgon med samtliga trafikchefer för att stämma av nuläget och vilka åtgärder som behövs. Likaså för att förbereda kommande åtgärder utifrån hur situationen utvecklas.
För som så många andra aktörer i branschen är situationen ansträngd även för Nobina. Region efter region rapporterar om ett kraftigt minskat resande i kollektivtrafiken, vilket även påverkar operatörernas ekonomi. Även om grunden i kollektivtrafiken är stabila avtalsförutsättningar så handlar det nu om väsentligt förändrade förutsättningar, med mindre resande, trafik och incitament kopplat till resandeutveckling.
Berömmer SL
David Erixon vill inte idag spekulera om hur resandet eller ekonomi kommer påverka Nobina eller branschen – det är för tidigt.
Däremot berömmer han SL, det vill säga trafikförvaltningen i Region Stockholm, för dess agerande. SL har enligt branschen tagit på sig en ledarroll bland trafikföretagens uppdragsgivare.
– SL såg tidigt på läget som en unik situation med väsentligt förändrade förutsättningar som egentligen ingen har kunnat förutse i avtalen. Därmed har SL skapat en stabil spelplan för att hålla trafiken igång. SL har varit tydliga med vad som är viktigt i det här läget när det gäller att säkra trafiken och skapa trygghet för både dem som arbetar i trafiken som för resenärerna, genom stabila villkor för att driva trafiken och så vidare, säger David Erixon.
Att SL betraktar det unika läget med nya förutsättningar innebär också att man inte kräver viten av operatörerna för exempelvis inställda turer på samma sätt som gäller under normala förhållanden.
– På många håll i landet följer man SL:s exempel och skapar en stabil spelplan för kollektivtrafiken, exempelvis i Värmland, Halland, Östergötland och även om dialogen inte alltid är färdig är den i huvudsak konstruktiv. Vad vi som operatör behöver är tydlighet från våra uppdragsgivare, säger David Erixon.
Regeringen
Nobina anser att det är mycket angeläget att regeringen nu stöttar regionerna när det gäller kollektivtrafiken. Coronakrisen för med sig att biljettintäkterna störtdyker. Normalt täcker de cirka 50 – 60 procent av kostnaderna för trafiken.
När branschens organisationer på onsdagen mötte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) varnade Svensk Kollektivtrafik för att coronakrisen kan kosta regionerna miljardbelopp för den upphandlade trafiken.
– Det är ett ansträngt läge för samhället. Nu måste regeringen stötta regionerna för den samhällskritiska verksamhet som kollektivtrafiken är. Den utgör ju själva förutsättningen för en lång rad funktioner i samhället och gör det möjligt för människor att komma till sina arbeten och hålla samhället på rull, säger David Erixon.
Sista stycket ”samhällskritiska”?? Sa han så, ”viktiga” kanske 🙂
Citatet är korrekt. Med vänlig hälsning, U.M.