Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt rekord för Volvo, Göteborg och Sverige

Volvo Bussar genomför nu sin hittills största elbussleverans – 145 ledbussar till Transdev i Göteborg. Här är 19 av bussarna framför Volvomuseet i Arendal. Foto: Ulo Maasing.

Om en dryg månad står kollektivtrafiken i Göteborg inför något av en revolution med flera hundra nya bussar som rullar ut på gator och vägar i Göteborgsregionen. Samtidigt tar elektrifieringen av busstrafiken ett stort steg framåt när operatören Transdev sätter 145 eldrivna ledbussar från Volvo i trafik. Det är Volvos hittills största elbussorder som nu levereras. Ytterligare 16 batteridrivna ledbussar ska levereras år 2023.

– Med de här bussarna kommer Göteborg att totalt ha omkring 200 elbussar i trafik. Det är cirka 35 procent av hela bussflottan i Göteborg med kranskommuner, vilket gör Göteborg till ledande i Nordeuropa när det gäller elektrifierad busstrafik, konstaterar Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

I december blir inte mindre än 34 busslinjer i Göteborg, Mölndal och Partille elektrifierade.

Göteborg är dessutom inte ensamt med elbussar i Västra Götalandsregionen. Västtrafik och flera operatörer har de senaste åren introducerat elbussar i flera städer i regionen. Totalt handlar det om cirka 220 elbussar i slutet av det här året.

Håkan Agnevall, vd, Volvo Bussar: ElectriCityprojektet i Göteborg har varit oerhört viktigt. Foto: Ulo Maasing.

ElectriCity
Håkan Agnevall betonar den betydelse som ElectriCityprojektet i Göteborg har haft för regionens satsning på elbussar. I projektet samverkar en rad aktörer: Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad, Chalmers, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Transdev, Keolis, Göteborg Energi, ABB, Ericsson med flera.

Samtliga bussar är ledbussar av modell 7900 Electric Articulated. Foto: Ulo Maasing.

– ElectriCity har betytt oerhört mycket. Elbusslinje 55 med inomhushållplats blev början på partnerskapet. Projektet har väckt stort intresse, även internationellt, och har lockat tiotusentals besökare, säger Håkan Agnevall.

Han är övertygad om att den storskaliga satsningen på elbussar i Göteborg kommer att uppmärksammas – och uppskattas – av de boende i staden.

– De får en tystare och renare stad. Det här kommer att vara ett verkligt lyft för människor i Göteborg, Partille och Mölndal.

De bussar som Volvo nu levererar är samtliga av modell Volvo 7900 Electric Articulated med plats för 150 resenärer. Förutom depåladdning via Combo2/CCS sker snabbladdning via pantograf ute på linjerna enligt branschstandarden OppCharge, den laddningslösning som Volvo lanserade först för sina elbussar. Nu har företaget breddat sitt erbjudande till att även omfatta depåladdning och snabbladdning via pantograf på busstaket, så kallad panto-up.

– Vi anpassar oss efter kundernas önskemål, kommenterar Håkan Agnevall.

– OppCharge är en bra standard som nu finns i 17 länder. Men jag kan nog önska att vi hade varit tidigare ute med att erbjuda övernattladdning. Det hade gett ett större genomslag tidigare.

Förutom rekordleveransen till Transdev i Göteborg har flera trafikföretag i Sverige beställt Volvos elledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Hela Europa
Sedan storordern från Transdev har Volvo tagit hem flera viktiga order i Sverige på sin batteridrivna ledbuss: 49 bussar till Vy Buss i Jönköping, 60 till Nobina i Malmö, tio (med option på ytterligare 7) till Svealandstrafiken i Västerås, likaså beställningar från bland annat Norge och Polen.

Inför trafikstarten genomför Transdev nu en stor utbildningssatsning för drygt 900 bussförare. Foto: Ulo Maasing.

Var ser då Håkan Agnevall att marknaden för bussarna finns?

– Hela Europa, säger han utan att tveka.

De bussar som nu levereras till Transdev har dubbla elmotorer och tvåväxlad växellåds. Maxeffekten är 2 x 200 kW, det vill säga 2 x 270 hästkrafter. Batterierna är litiumjonbatterier med en lagringskapacitet på upp till 396 kWh.

Det var sommaren 2019 som Transdev vann Västtrafiks stora upphandling av kollektivtrafiken i Göteborgsområdet. Upphandlingen gällde fem trafikavtal och utgjorde också ett led i Västtrafiks satsning på elbussar. Siktet är inställt på att all stadsbusstrafiken i Västra Götaland ska vara eldriven senast år 2030.

Transdev
Nya bussar och ny trafik innebär också en stor utbildningssatsning för Transdev. Sedan några veckor utbildas fler än 900 bussförare av företaget. Utbildningen omfattar såväl de förare som idag kär för Transdev i Göteborgsområdet som förare i den nya trafik som företaget har vunnit i Mölndal och Partille. Varje förare får 1,5 – 2 dagars utbildning.

Utbildningen sker på Ullevi i Göteborg och är indelad i två delar. Den första delen tar upp ämnen som kundmötet, taxesystemet, konflikthantering, ecodriving med mera.

Den andra delen av utbildningen är mer inriktad på hårdvaran: fordonskunskap, provkörning, backningsövning, hur bussarna laddas, hur färdskrivaren fungerar med mera. Det är ju inte bara de 145 nya elledbussarna från Volvo som sätts i trafik den 13 december. Nya är också 23 Mercededes-Benz CapaCity som gör Skandinaviendebut (klicka här) liksom 141 gasbussar från MAN (klicka här).

Förarutbildningen ska vara klar den 6 december – och på luciadagen kommer gatumiljön i Göteborgsområdet att förändras radikalt när hundratals nya bussar rullar ut i trafik.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)