Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Omställningsstödet förlängs – ”bra men inte tillräckligt” (uppdaterad)

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag: Det förlängda omställningsstödet är bra, men långtifrån tillräckligt. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen och samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet har enats om att förlänga omställningsstödet för företag som har drabbats hårt av coronapandemin. ”Bra, men långt ifrån tillräckligt”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag som bland annat pekar på att regeringarna i våra grannländer har gått betydligt längre än så.

Omställningsstödet infördes i våras som stöd till företag som drabbats hårt av covid-19-pandemin. Men det stödet gällde bara till och med juli. Överenskommelsen mellan regeringen och de övriga januaripartierna innebär att stöd kan sökas även för augusti, september och oktober.

Stödet riktar sig till företag som tappat minst 50 procent av sin omsättning under de tre månaderna jämfört med samma period 2019. Som mest kommer ett företag att kunna få 30 miljoner kronor.

Företag kan också få anstånd med skatteinbetalningar under ett års tid. Det gäller bland annat arbetsgivaravgifter och moms. Sedan tidigare gäller att företag har möjlighet att få anstånd med skatteinbetalningar till och med mars 2021. Regeringens förslag innebär att den tiden kan utökas med ett år, men företagen måste ansöka om anståndet.

– Bra att regeringen förlänger det hittills mest träffsäkra stödet till företag, såsom bussföretag, som drabbats hårt av krisen i Coronavirusets spår. Men en förlängning t o m oktober är långt ifrån tillräcklig. Vi är redan inne i november månad och vi ser nu hur krisen djupnar. Samtidigt har regeringarna i både Norge och Danmark förlängt sina stödåtgärder året ut.

– Den svenska regeringen behöver i större utsträckning reagera proaktivt snarare än reaktivt. Vi hoppas därför att dagens besked snart följs av ett lika positivt besked om att omställningsstödet förlängs också till att omfatta årets två sista månader. Gärna i kombination med riktade stöd för särskilt utsatta näringar. För bussbranschens del hoppas vi regeringen vill ta till sig det förslag om stöd till avställda turistbussar som vi i Sveriges Bussföretag presenterade tillsammans med Transportföretagen redan i april i år, kommentarer Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, framhåller att ett förlängt omställningsstöd är helt avgörande för den av coronapandemin hårt drabbade transportsektorn där företag står på randen till konkurs. Helst hade Transportföretagen sett en förlängning till årsskiftet.

Dessutom förlängs permitteringsstödet med ytterligare sex månader. Subventionsgraden uppgår fortsatt till 75 procent av arbetstidsförkortningen fram till den 31 mars 2021. Under perioden 1 april–30 juni 2021 uppgår subventionsgraden till 50 procent.

– Vi välkomnar nyheten om förlängda stödåtgärder, men ska den samhällsviktiga transportsektorn övervintra pandemin behöver omställningsstödet förlängas fram till årsskiftet. Som det ser ut handlar förlängningen av omställningsstödet bara om ytterligare tre månader fram till oktober. Men vi är nöjda med permitteringsstödets förlängning. Det blir annars en extrem utmaning för företagen att kunna anställa när pandemin är över med risk för en kompetenskris, kommenterar Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)