Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportstyrelsen: Kollektivresandet riskerar att minska på sikt

På de största expressbussträckorna är nästan 80 procent av trafiken borta. Foto: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin har haft en mycket stor påverkan på svenskarnas resor. Vi reser i genomsnitt mindre, av andra anledningar och på andra sätt än vad vi gjorde för ett år sedan. Det konstaterar Transportstyrelsen, som i en ny rapport pekar på möjliga riktningar för transportmarknaden efter pandemin. ”Vi har länge sett det som självklart att efterfrågan på transporter kommer att fortsätta att stiga. Det kan nu ifrågasättas”, säger Jonathan Sundin, utredare på Transportstyrelen.

Rapporten konstaterar att kollektivtrafiken har påverkats i högre utsträckning än många andra färdsätt under pandemin. Det kollektiva resandet riskerar att fortsätta minska eftersom människor blivit mindre villiga att resa tillsammans med andra. Hållbara transporter är en trend som förväntas få förnyad kraft efter pandemin. Likaså väntas digitaliseringen av transportsystemet accelerera.

Sannolikt kommer artificiell intelligens och maskininlärning att användas inom kollektivtrafiken i större utsträckning framöver än i dag, heter det i rapporten.

– Att resvanorna ändrats under pandemin är föga förvånande. En mer svårbesvarad fråga är huruvida de nya resvanorna består när pandemin ebbat ut. Ett antal undersökningar pekar här på att tappet för kollektivtrafiken riskerar att bli permanent, skriver rapportförfattarna.

De pekar på flera undersökningar som pekar i den riktningen. I en undersökning som är gjord av Novus uppger hälften av deltagarna att de efter pandemin inte kommer att resa lika långt och lika ofta som tidigare. En annan undersökning, gjord av WSP, pekar på att kollektivtrafiken i storstadsregionerna kan tappa en av fem resenärer till andra färdsätt, framförallt bil, cykel och gång.

Rapporten konstaterar att det bland bussföretagen framförallt är företag med inriktning på turist- och chartertrafik samt kommersiell linjetrafik som drabbats. Man hänvisar bland annat till att Sveriges Bussföretag bedömer att turist- och chartertrafiken har tappat cirka 90 procent av beställningarna jämfört med 2019.

Även expressbusstrafiken har tagit mycket stryk, konstaterar rapporten. Transportstyrelsen har studerat hur utbudet av busstrafik på landets fyra största fjärrelationer har utvecklats under året för att få en bild av hur den kommersiella långväga busstrafiken har drabbats av pandemin och dess konsekvenser. I oktober 2019 gick 23 turer per dag och riktning. I december 2020 uppgick motsvarande siffra till fem. Följaktligen kördes endast 22 procent av 2019 års utbud av expressbussarna på de fyra största sträckorna.

Klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)