
Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Många bussföretag har nu nått botten och hotas av en likviditetskris. Foto: Ulo Maasing.
Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, välkomnar onsdagens besked (klicka här) från regeringen att förlänga omställningsstödet till att omfatta även maj och juni. Samtidigt vill Transportföretagen se vad man kallar en mer långsiktig och branschinriktad strategi för att företagen ska klara sig genom krisen.
– Buss, flyg, färjor, tåg och taxi har det riktigt tufft nu. Det är svårt att föreställa sig ett samhälle utan dessa transporter men det finns en stor risk att delar av transportsektorn slås ut om stöden inte anpassas och förutsättningarna ger längre framförhållning. Dessutom måste stöden bli betydligt enklare att få. Våra medlemsföretag vittnar om en byråkratisk och snårig djungel för att nå fram, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, konstatervid-19 har dragit ner ar att bussbranschen blöder och att många företag efter ett år med covid-19 har dragit ner på sin verksamhet och försökt ställa om det som går.
– Många har nu nått botten. Flera företag vittnar om likviditetskris och en stor oro för att tvingas ge upp och göra konkurs. De förlängda omställningsstödet är i sammanhanget välkommet, men det behöver kompletteras med utökade och riktade branschstöd till de näringar som drabbats hårdast av pandemins konsekvenser och som fått restriktioner som innebär att de inte får bedriva sin verksamhet fullt ut. Det gäller exempelvis bussar i linjelagd fjärrtrafik, säger Anna Grönlund.
– Läget för den svenska bussbranschen är nu i mars 2021 ytterst allvarligt. En färsk medlemsenkät inom Sveriges Bussföretag med 170 svarande bussföretag visar att nästan 50 procent av företagen med verksamhet inom turist- och beställningstrafiken har tappat minst 90 procent. Över 75 procent har tappat minst 80 procent och nästan 95 procent har tappat minst 60 procent.
Lämna ett svar