Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Ebuscos lätta batteribuss visades som prototyp på mässan Busworld i Bryssel 2019.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Snart premiärdags för 33 procent lättare elbuss; Elledbussar ska lyfta kollektivresandet i stor stad; Debutorder för unik elbuss som tillverkas i mikrofabriker.

Lättviktigt: Den nya generationen elbussar från holländska Ebusco, Ebusco 3.0, debuterar i trafik under våren 2022 hos Transdev i Nederländerna sedan leveranserna har blivit försenade. Serieproduktionen skulle ursprungligen ha startat i mitten av förra året, men kommer inte igång förrän i år. Ebusco 3.0 är till stor del byggd i komposit, vilket gör bussen mycket lätt och spar energi.

Enligt tillverkaren är räckvidden för Ebusco 3.0 upp till 500 kilometer på en laddning. I tolvmetersversion väger bussen endast 8 530 kilo, 33 procent lättare än föregångaren Ebusco 2.2. Batterierna är placerade i bussgolvet vilket ska göra bussen såväl mer stabil som behagligare att köra. Backspeglarna är digitala. Ebusco 3.0 ska enligt tillverkaren helt produceras i Nederländerna.

I Sverige finns ännu inga elbussar från Ebusco i trafik. Däremot beställde Nobina i våras (klicka här) tretton batterielektriska bussar från Ebusco. Bussarna ska levereras i november i år för att sättas i trafik i Köpenhamnsområdet. Ordern avser dock en tidigare generation av bussar från Ebusco, Ebusco 2.2.

Även busstillverkaren VDL satsar i sin kommande nya, eldrivna version av stadsbussen Citea på att bygga sidoväggarna i kompositmaterial som är femton procent lättare än konventionella väggar. VDL:s nya elbuss kommer även den att ha batterierna placerade i två rader under bussen, integrerade i bussgolvet.

Den italienska staden Genua satsar på ett kapacitetsstarkt elbussnät för att minska bilismen och öka kollektivresandet. Bilden är en idébild från staden på hur de nya bussarna i Superbussystemet kan komma att se ut.

Italien: Den norditalienska staden Genua ska göra en genomgripande förändring av stadens kollektivtrafiksystem och samtidigt storsatsa på batteridrivna 18- och 24-meters elbussar. Systemet har döpts till Superbus. Staden ska skaffa 145 sådana ledbussar för BRT-liknande trafik längs fyra stråk i staden där efterfrågan på kollektivtrafik är stor. Ursprungligen var tanken att sätta in trådbussar, men nu har staden istället valt en lösning med batteribussar med blixtsnabb batteriladdning som bland annat finns i Génève (klicka här). Det italienska transportdepartementet, som stöttar projektet med hela 471 miljoner euro (närmare fem miljarder kronor) har dock ännu inte godkänt valet av batteribussar istället för trådbussar.

Det nya systemet ska ha en sammanlagd linjelängd på 96 kilometer och trafikeras med mycket hög turtäthet, ungefär som en tunnelbana.

Förutom storsatsningen på elbussar med hög kapacitet ska uppgraderingar av det övriga linjenätet i staden ske, bland annat genom prioriterade busskörfält. Målet är en minskning av bilresorna med 8,1 procent och en ökning av resandet med kollektivtrafiken på 24,3 procent. I centrala Genua är medelhastigheten för bussarna idag 10,8 km/tim men ska öka till 14 km/tim.

Brittiska Arrival, som satsar på fordonstillverkning i mikrofabriker, har fått sin första fasta order på företagets elbuss.

Debutorder: Det brittiska företaget Arrival, som satsar på en global marknad, har nu fått sin första order på företagets unika elbuss som presenterades förra året (klicka här). För de flesta är Arrival ett okänt företag – men storföretag i fordonsindustrin som Hyundai och Kia har investerat miljardbelopp i Arrival och det globala kurirföretaget UPS har redan beställt 10 000 eldrivna distributionsbilar från Arrival, med option på ytterligare 10 000. Sedan tidigare har britiska First Bus beslutat att testa Arrivals buss.

Arrival skrev nyligen också ett avtal med Hitachi Europe om lanseringen av nya buss- och infrastrukturlösningar för europeisk bussindustri.

Bussen ska inte tillverkas i någon eller några stora fabriker. I likhet med Arrivals övriga produkter ska tillverkningen ske i lokala mikrofabriker runt om i världen. Dessa ska kunna sätta samman alla typer av fordon i Arrivals produktportfölj: distributionsbilar, taxi, självkörande robotar för varuleveranser, småbussar för anropsstyrd trafik och så vidare. De första fyra mikrofabrikerna etableras i Bicester, Storbritannien, Madrid, Spanien och i South Carolina samt North Carolina i USA.

Den första fasta ordern på Arrivals buss kommer från staden Anaheim i Kalifornien som har beställt fem exemplar av elbussen. Anaheim har som mål att bli första stad i Kalifornien med endast elbussar i trafik år 2025.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)