Upphandlingarna av kollektivtrafik har under åren gradvis blivit bättre. Men fortfarande finns det brister som ökar riskerna för trafikföretagen och som kan göra trafiken dyrare. Det konstateras i den årliga rapporten från Sveriges Bussföretag om upphandlad busstrafik. Skånetrafiken får beröm, men också en del kritik för sitt sätt att sköta upphandlingarna. Region Gävleborg och Gotland pekas ut för att inte följa branschens gemensamma rekommendationer om index. ”Coronakrisen sargade kollektivtrafiken hårt. Nu är det viktigare än någonsin att använda resurserna klokt”, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.
– Varken Gotland eller Gävleborg följer i sina upphandlingar under 2021 rekommendationerna om index. Gotland tillåter indexering bara en gång om året. Det innebär en jätterisk för det trafikföretag som vinner upphandlingen eftersom företaget måste spekulera i hur drivmedelspriset utvecklas under året vilket. Se bara på det senaste halvåret, säger Lars Annerberg på Sveriges Bussföretag.
Han är där ansvarig för upphandlad busstrafik och har sammanställt rapporten ”Minskad kollektivtrafik i spåren av coronakrisen” som publiceras på onsdagsmorgonen. Ladda ner rapporten genom att klicka här.
– Gävleborg har indexreglerat biodrivmedlen med KPI (konsumentprisindex) istället för de drivmedelsindex som branschens gemensamma indexråd rekommenderar. Index är skapat för att behålla affärsneutraliteten genom hela kontraktstiden. Kollektivtrafik handlas som regel upp på lång tid, tio år är normal kontraktstid. För att kunna hushålla med samhällets pengar är det viktigt att avtalet över tid varken gynnar eller missgynnar någon part. Men ju mer osäkra faktorer som finns i upphandlingen, desto mer mer måste företagen ta höjd för dessa när de lägger anbud, säger Lars Annerberg.
I de senaste upphandlingarna har både Region Gotland och Region Gävleborg anlitat samma externa upphandlingskonsult.
Resurser
Rapporten granskar granskar hur väl landets regioner följer de standarder och rekommendationer som har tagits fram av Kollektivtrafikens Avtalskommitté, KollA. Det är ett organ med företrädare för både offentliga beställare och trafikföretag inom kollektivtrafiken. Syftet är att ta vara på de bästa erfarenheterna i branschen och ge så mycket kollektivtrafik som möjligt för samhällets satsade pengar.
På grund av pandemin minskade resandet och därmed intäkterna i kollektivtrafiken dramatiskt 2020. 2021, det år som rapporten behandlar, var intäktsbortfallet 7,5 miljarder. Även när resandet nu vänder uppåt kommer kollektivtrafiken fortsätta att göra miljardförluster under flera år framåt.
– Nu behöver vi satsa våra gemensamma resurser på att vinna tillbaka våra tappade resenärer genom att utveckla en attraktiv kollektivtrafik för ett hållbart samhälle, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
– Nu är det viktigare än någonsin att hantera kollektivtrafikens resurser klokt. De branschgemensamma rekommendationer som tagits fram inom Kollektivtrafikens Avtalskommitté är viktiga verktyg för detta.
Guldstjärna till Skåne
– Även om det finns en del flagranta brister visar rapporten också att utvecklingen i stort går åt rätt håll. Branschens gemensamma rekommendationer följs allt bättre, konstaterar Lars Annerberg.
Som bra beslut lyfter han i rapporten fram bland annat Skånetrafiken som helt har tagit bort detaljkrav på bussarnas maxålder och istället lyfter fram hållbarhetskrav. Istället för högsta ålder och genomsnittsålder på bussarna ställer Skånetrafiken funktionella krav på att bussarna ska ha samma fräscha utseende under hela trafiktiden. Det innebär att de ska renoveras under avtalstiden. Vad som är ”nybusskänsla” avgörs av huvudman och bussföretag tillsammans.
– Det här är stort och väl värt en guldstjärna från oss. Det visar på ett tydligt fokus på ekonomisk hållbarhet och ett verkligt cirkulärt tänkande när det gäller att minimera miljö- och klimatpåverkan.
Mycket bra på att följa branschrekommendationerna är länstrafikbolagen i Västerbotten och Norrbotten. Även om de under 2021 har genomfört små upphandlingar har dessa på alla punkter följt rekommendationerna.
När det gäller upphandlingar där resandeincitament är en viktig del har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna agerat olika, konstaterar rapporten.
– Både SL i Region Stockholm och Västtrafik har tydliga avstämningspunkter när och om avtalsparterna enas om att aktivera incitamentsdelen. Det är bra riskhantering, eftersom ingen kan förutspå hur resandet kommer att utvecklas när väl restriktionerna försvinner. Här valde tyvärr Skånetrafiken att inte ha sådan avstämningstidpunkt vilket innebär kraftig förskjutning av affärsrisken till nackdel för trafikföretagen, skriver rapporten som du kan ladda ner genom att klicka här.
Lämna ett svar