Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk Kollektivtrafik: Bibehållet reseavdrag ger 290 000 högre skatt

Kollektivtrafiken tappar resenärer och biljettintäkter, samtidigt som 290 000 svenskar får högre skatt om det nuvarande förstärkta reseavdraget behålls, skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen. Foto: Ulo Maasing.

Svensk Kollektivtrafik sågar regeringens förslag att behålla det nuvarande reseavdraget och öka det för arbetspendling med bil. ”Låt riksdagens beslut ligga fast om att ersätta reseavdraget med en skattereduktion som är lika mycket värd oavsett om man tar bilen, bussen, tåget, cykeln eller samåker till jobbet och oavsett hur hög inkomst man har”, skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen.

Det var i juni som sju av åtta riksdagspartier enhälligt ställde sig bakom beslutet att ersätta dagens reseavdrag med en skattereduktion som är färdmedelsneutral. Men för några veckor sedan gjorde regeringspartierna en kovändning i frågan och vill behålla det nuvarande reseavdraget och dessutom förstärka det för arbetspendling med bil.

– Kollektivtrafiken kommer att drabbas dubbelt, kommenterar Svensk Kollektivtrafiks analytiker Lars Sandberg.

– Det sker både genom skattehöjningen för kollektivtrafikresenärer, som kommer att minska kollektivtrafikresandet och biljettintäkterna, och genom mycket stora kostnadsökningar för regionerna och kommunerna.

Svensk Kollektivtrafik ställer sig därför starkt negativ till regeringens förslag som innebär att reseavdraget behålls och dessutom höjs. Istället vill organisationen att sommarens riksdagsbeslut ska ligga fast.

”Skälen är att förslaget ökar kostnaderna för fusk och fel, minskar kollektivtrafikandelen, ökar klimatpåverkan och övrig miljöpåverkan, befäster och förstärker ett orättvist och ojämställt subventionssystem, ökar kostnaderna för subventionering av arbetsresor, ökar regionernas och kommunernas kostnader med nästan sju miljarder kr per år, höjer skatten för flera hundra tusen personer, förstärker de regionala skillnaderna och hämmar utvecklingen mot en hållbar utvidgning av arbetsmarknadsregionerna”, skriver Svensk Kollektivtrafik.

Man pekar exempelvis på att 290 000 personer kommer att få en skattehöjning på totalt 2,64 miljarder kr/år, eller med i genomsnitt ca 9 100 kr/år om reseavdraget behålls istället för att ersättas med en färdmedelsneutral skattereduktion.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)