Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalarna sämst, Kronoberg bäst på punktlighet

Busstrafiken i Kronoberg är punktligast i landet. Foto: Ulo Maasing.

Region Dalarna har landets sämsta punktlighet i busstrafiken och Kronoberg den bästa. Det visar en kartläggning som Kristianstadsbladet har gjort av hur bra bussarna i kollektivtrafiken i landets regioner har gjort. Kartläggningen visar också att Region Stockholm, alltså SL, tillhör de regioner som har en hög punktlighet, trots de ofta mycket besvärliga trafikförhållandena i huvudstaden.

Enligt kartläggningen var 93 procent av bussarna i Kronoberg i tid år 2021 och 91 procent under första halvåret 2022. I Dalarna var 68 procent i tid år 2021 och 65 procent under första halvåret 2022. Det innebär att var tredje buss i Dalarna var mer än tre minuter försenad vilket är sämst i landet.

De regioner, förutom Kronoberg, som redovisar bäst punktlighet är Sörmland (91 procent), Västerbotten (91 procent), Halland (90 procent) och Stockholm (89 procent).

Fem regioner uppger att de inte mäter punktligheten i trafiken och två har inte svarat på Kristianstadsbladets frågor.

Taggat som: , , , , , , ,

5 kommentarer »

  1. Bra körtider, bra framkomlighet och bra förare då blir resultatet bra?

    Körtider måste ju ändå överenstämma med verkligheten, vara anpassade efter trafiken i övrigt och resenärernas behov av att få gå på och av bussen i sin fart?
    Framkomligheten är ju inte god när vägarbetena breder ut sig till nålsögons storlek, rödljusen lyser rött på 15 av 16 trafiksignaler som ska passeras eller att det är bussen som måste stanna för alla andra trafikanter ute på gatorna. Om bussen lämnades företräde är halva segern vunnen?
    Erfarna bussförare som inte stressar kör faktiskt bättre än nya stressputtar som skenar fram. Och en buss som inte är 16 år gammal och har 61 fel gör att att bussföraren kan koncentrera sig på trafiken och därmed köra ändå bättre.

    Men huvudsaken är väl att man kommer fram hel och ren, inte så mycket på exakt rätt sekund? Ja, varför är några få minuters försening så farligt?a

  2. @ALF, för att du bor i Sverige, men ska jobba som i Japan. Är du 20 sekunder sen till hållplats skall du göra seppuku/harakiri enligt resenärer.

    Gott nytt år!!!

  3. ”Fem regioner uppger att de inte mäter punktligheten i trafiken.”
    Är det samma länstrafikbolag som bara kopierar tidtabellerna år från år, utan någon uppföljning eller utveckling av utbud och körtider.

    • Det mest intressanta är ju vilka det är som inte mäter eller inte svarar.
      Fascinerande förhållningssätt!

  4. Vem/vilka har Kristianstadsbladet pratat med ?

    Kristianstadsbladet får nog ta en vända till i sin undersökning beträffande hur förseningarna ser ut i verkligheten i olika regioner….., i stället för att presentera rena ”fake” siffor och rent önsketänkande…..

    3 minuters förseningar var väl möjligen vad vi hade på 80-90-talet…..

    Där jag kör buss, får man rätt ofta lägga till en nolla till, till den minutsiffra som här äventyrsvis diskuteras…..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)