
Trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, ska tillsammans med två andra städer i Europa genomföra ett projekt med anropsstyrd, självkörande kollektivtrafik. Projektet är betydligt större än de som hittills förekommit i Norden och övriga Europa. Bild: Ruter.
Trafikhuvudmannen i Osloregionen i Norge, Ruter, ska i år göra en storsatsning på självkörande, anropsstyrd kollektivtrafik med relativt små fordon. Det handlar om ett pilotprojekt i Groruddalen i Oslo. Syftet är att göra det möjligt för fler att låta privatbilen stå och istället erbjuda människor flexibla och individuellt anpassade resor. Groruddalen är ett område i den nordöstra delen av Oslo och har en befolkning på cirka 170 000 invånare samt mer än 60 000 arbetsplatser. Dalen trafikeras bland annat av två av Osloos tunnelbanelinjer.
Ruter i Oslo har i likhet med andra trafikhuvudmän och operatörer i Norden genomfört och genomför en rad olika pilotprojekt med självkörande fordon. De olika projekten har alla som mål att undersöka hur självkörande fordon kan användas till att bredda utbudet av kollektivtrafik med nya mobilitetsformer som är både attraktiva och hållbara.
Projektet i Groruddalen är dock av en helt annan storleksordning än tidigare projekt.
– Vi planerar att sätta en flotta flotta på upp till femton fordon i trafik. De kommer att köra i ett avgränsat område i Groruddalen och betjäna området som en flexibel, anropsstyrd trafik. Beställning av resa sker via en app och människor kommer att ha en stor frihet när det gäller att välja när och var de vill bli hämtade. Om andra personer har beställt en resa i samma riktning kan fordonet plocka upp flera kunder på samma tur, säger Bernt Reitan Jenssen, vd för Ruter.
Projektet är inte helt olikt den mycket framgångsrika X-linjen i Säffle (klicka här). Men till skillnad mot i Säffle siktar man i Groruddalen på en mer omfattande trafik samt att på sikt driva den helt förarlöst.
De fordon ska ska användas i pilotprojektet kommer att vara i samma storleksordning som vanliga personbilar och hålla normala hastigheter på de gator och vägar de trafikerar.
Inledningsvis kommer varje fordon att vara bemannad med en person i förarsätet, men ett mål med projektet är att den personen efter en tid kan tas bort.
– Tjänsten ska då drivas vidare med helt obemannade fordon. Detta förutsätter naturligtvis ett formellt godkännande när det gäller regelverk och säkerhetskrav, säger Bernt Reitan Jenssen.
Ruter menar att projektet ska ge alla som bor och färdas i Groruddalen en försmak på hur Ruter ser på utvecklingen av det allmänna mobilitetsutbudet i framtiden.
– Flottor med delade, självkörande fordon kommer att göra det möjligt för människor att använda flexibla, individuellt anpassade resor utan att det är nödvändigt för resenären att äga en privatbil. Du beställer fordonet när du behöver det, blir körd dit du ska och sedan behöver du inte tänka mer på det förrän du ska tillbaka hem. Under mellantiden kommer samma fordon att köra runt på vägarna med andra passagerare, säger Bernt Reitan Jenssen.
Projektet i Groruddalen ska genomföras i flera faser. Den första av dessa inleds i vår, när de första fordonen kommer till Oslo varpå dessa och tekniken ska anpassas till norska förhållanden och uppfylla omfattande säkerhetskrav.
Därefter följer provtrafik och tidigast i slutet av 2023 öppnas trafiken för allmänheten.
Projektet i Grouddalen är ett av tre liknande projekt som samtidigt genomförs i olika europeiska städer.
Lämna ett svar