De nya utsläppsregler, Euro 7, som EU-kommissionen vill driva igenom ger dramatiskt ökade tillverkningskostnader för fordon med förbränningsmotor. Kostnadsökningarna ligger långt över EU-kommissionens egna beräkningar. Bussar och lastbilar blir närmare 12 000 euro (cirka 135 000 kronor) dyrare i produktion än med dagens Euro 6-motorer. Det varnar de europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA i en ny rapport.
Enligt rapporten (klicka här) blir de direkta kostnadsökningarna för att klara Euro 7-kraven fyra – tio gånger högre än vad EU-kommissionen har kalkylerat. Och mest ökar tillverkningskostnaden för tunga fordon som bussar och lastbilar.
ACEA betonar att de kraftiga kostnadsökningarna endast gäller de direkta tillverkningskostnaderna och inte försäljningspriset för fordonen. Priset för slutanvändaren kommer enligt ACEA att öka ännu mer. Dessutom tillkommer indirekta kostnader, bland annat högre bränsleförbrukning.
– Elektrifiering och att ersätta äldre fordon på vägarna i EU med effektiva Euro 6/VI-modeller skulle ge större miljö- och hälsovinster, jämfört med ett införande av Euro 7. Att införa Euro 7 skulle ha en synnerligen liten miljöeffekt till en extremt hög kostnad, säger ACEA:s vd Sigrid de Vries.
Lämna ett svar