Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförare åtalas för olycka: ”Nickade till”

Föraren av den dubbeldäckare som i februari gick av väg E22 i Hörby i Skåne åtalas för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada, rapporterar Skånska Dagbladet. Vid olyckan skadades fyra passagerare allvarligt, varav en livshotande. Han överlevde dock.

Olyckan inträffade strax före klockan sex på morgonen den 3 februari (klicka här) Vid olyckstillfället var det mörkt, snöigt och blåsigt. Ombord på bussen fanns förutom föraren 22 passagerare. Vid olyckan välte dubbeldäckaren och la sig på högersidan.

Polisen har granskat videoupptagningar från bussens övervakningskameror och bedömer att föraren har nickat till vid flera tillfällen innan olyckan inträffade. Åklagaren anser också att föraren körde för fort med tanke på väglaget, även om hastigheten inte överskred den tillåtna fartgränsen.

Bussföraren nekar till att ha somnat och hävdar att han istället har sträckt på sig. Förarens advokat hävdar också att en kraftig vindby kan ha överrumplat föraren och gjort att bussen körde av vägen.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Om bussföraren somnar bakom ratten så är det ingen som frågar varför bussföraren somnar?
    Kortare arbetstid och längre sammanhängande ledighet gör säkert att bussföraren inte somnar lika lätt på arbetstid.

    Å andra sidan så måste bussföraren våga stanna bussen om man märker att man är för trött. Hur mycket chefens piska än viner måste säkerheten alltid gå före tidtabellen.

  2. Alltid hemskt med olyckor med skador och i värsta fall dödsoffer. Vad som orsakat olyckan och varför är inte lätt att hitta svaret på. Schemat kan ju vara utlagt och inte bryta mot något som stavas lag eller avtal.
    Sen kan man fråga sig om det är bra.
    Du kan ju jobba 5 dagar måndag till fredag och ha tidiga morgontjänster sluta på fredag typ 10:00,och för att på lördagen få en natttjänst som börjar 19:00. 33 timmar mellan tjänsterna,men klarar man en dygnsvändning på detta sätt??
    Sen är väl frågan om kör och vilotidsregler egentligen passar buss verkar vara gjort mer för lastbils delen. Lägger man till vårt avtal,arbetstidslagen och vägarbetstidslagen som stöd vid arbetsutlägg blir det rena röran. Nu har ju parterna valt att inte tilllämpa arbetstidslagen och vägarbetstidslagen,utan bara avtalet och kör och vilotider. Men likväl kan ett schema göras så man inte känner sig utvilad,trots att lag och avtal följs.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)