Regeringens beslut att med en månads varsel slopa elbusspremien för stadsbussar är förhastat och baseras på en felaktig analys från Energimyndighetens sida. Det skriver två ledande företrädare för bussbranschen i en debattartikel i Göteborgs-Posten (klicka här) på tisdagen – samma dag som elbusspremien för stadsbussar avskaffas.
”Regeringens beslut om att nu slopa stödet för elektrifierade stadsbussar vilar på en felaktig finansiell analys som gjorts av Energimyndigheten. Enligt beräkningar från våra medlemsföretag är det upp till 20 procent dyrare med elbussar sett över hela bussens livscykel jämfört med en konventionell dieselbuss. Stöd till elektrifierade stadsbussar behövs alltså ännu”, skriver Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag samt Christer Pettersson, vd för Bivab och regional representant för Sveriges Bussföretag i Västra Götaland.
De uttrycker också oro för att pågående upphandlingar av busstrafik kan påverkas och framhåller att över 90 procent av all busstrafik i landet är upphandlad av regioner och kommuner på avtal som ofta är tio år.
– Anbudsarbetet för företagen tar som regel lång tid och i kalkylerna utgår man från den verklighet som är känd. När den här typen av snabba politiska beslut tas ställer den spelregler åt sidan, skriver Anna Grönlund och Christer Pettersson.
Att slopa elbusspremien för stadsbussar och rikta in den mot enbart region- och långfärdsbussar innebär också att branschens och regionernas arbete för social hållbarhet påverkas negativt, varnar de.
– Idag finns det bara bussar lämpade för regiontrafik att köpa från Kina. I Västra Götalandsregionen pågår ett arbete som innebär att produkter ska vara tillverkade på ett socialt hållbart sätt. Något de kinesiska bussarna inte uppfyller och därmed blir inte en elbusspremie för regionbussar tillämpningsbar.
I artikeln pekar Anna Grönlund och Christer Pettersson på tre åtgärder som de anser att regeringen bör genomföra:
1) Ändra tidpunkten för ikraftträdandet av beslutet om elbusspremien och säkerställ i dialog med branschen att fordon för region- och turistbussar finns på marknaden vid den nya tidpunkten.
2) Beakta de diskussioner som förs kring social hållbarhet hos de största offentliga upphandlarna av kollektivtrafik så att både statliga och regionala myndigheter går i takt
3) Säkerställ att laddinfrastruktur för bussar i regional busstrafik, långväga trafik och turisttrafik finns på plats samtidigt som elbusspremien introduceras.
Lämna ett svar