Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dieseldrivna Volvobussar blir utsläppsfria

Det kommunägda bussföretaget i Edinburgh konverterar 18 av sina dieseldrivna sightseeingbussar från Volvo till batteridrift. Foto: Lothian.

Det kommunägda bussföretaget i Edinburgh, Lothian Buses, ska elektrifiera 18 av sina Volvobussar så att de blir utsläppsfria. Ut åker dieselmotorn och i stället konverteras bussarna till batterielektrisk drift med teknik från det brittiska företaget Kleanbus som är specialiserat på att konvertera dieselbussar till eldrift. De bussar som ska konverteras i Edinburgh är sightseeingbussar med open top som har ungefär halva sin livstid kvar.

Lothian Buses har beslutat att hela företagets flotta om cirka 700 bussar ska vara emissionsfri till år 2035. Nyligen beställde företaget 50 eldrivna dubbeldäckare från Volvo med karosser från MCV till sin kollektivtrafik i Edinburgh (klicka här).

Konverteringen av de arton dubbeldäckarna, samtliga av modell Volvo B5TL med karosser från nordirländska Wrightbus, ska göras av brittiska Kleanbus. Konverteringen är ett pilotprojekt som kan följas av ytterligare elektrifieringar av dieselbussar.

Kleanbus ska använda sin modulära elplattform som enligt företaget har ett optimalt batteri med hänsyn till bussarnas trafikuppgift. Företaget har dock inte gett några närmare detaljer om batterierna. Förutom batterierna installerar Kleanbus sin elektriska drivlina. Enligt Kleanbus tar en ombyggnad från diesel till batteridrift endast cirka två veckor per buss och är mer kostnadseffektiv än att köpa nya elbussar. En konvertering till eldrift förlänger också bussens livslängd.

Lothian Buses har 30 Volvo B5TL/Wrightbus med open top, förutom drygt 200 dubbeldäckade bussar med samma Volvochassi men för vanlig linjetrafik och karosser från Wrightbus och Alexander Dennis.

Kleanbus är ett av flera företag som arbetar med att konvertera dieselbussar till eldrift. Likaledes brittiska Equipmake är ett annat liksom tyska etroFit.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)