Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeiska turistorganisationer backar upp nya kör- och vilotidsregler för turistbussförare

Tunga europeiska organisationer inom turistnäringen ställer sig bakom nya kör- och vilotidsregler för bussförare i turist- och beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Tunga organisationer inom europeisk turistnäring ställer sig bakom EU-kommissionens förslag om kör- och vilotidsregler inom turist- och beställningstrafik. Inom kort ska Europaparlamentet rösta i frågan. Inför omröstningen uppmanar tre tunga organisationer som arbetar med bussresor och bussturism parlamentsledamöterna och parlamentets transportutskott att ställa sig bakom kommissionens förslag. Dagens kör- och vilotidsregler fungerar inte inom turist- och beställningstrafiken, menar de tre organisationerna.

Tidigare i år föreslog EU-kommissionen flexiblare kör- och vilotidsregler för turist- och beställningstrafik än för linjetrafik (klicka här). I ett brev som de tre organisationerna på onsdagen skickade till EU-parlamentets transportutskott uppmanar organisationerna utskottet att stötta kommissionens förslag när det gäller turist- och beställningstrafik med buss.

De tre organisationerna är den internationella vägtransportunionen IRU, ETOA (European Tourism Association) samt ECTAA (The European Travel Agents’ and Tour Operators Associations).

– EU-kommissionen insåg slutligen tidigare i år att de nuvarande kör- och vilotidsreglerna inte är lämpade för turist- och beställningstrafik. Nu är det dags för transportutskottet att ansluta sig till den uppfattningen, säger Raluca Marian, ansvarig för IRU:s EU-arbete.

– Turist- och beställningstrafiken följer andra mönster än annan trafik – både genom att stoppen är längre och i många fall fler men framförallt genom att en mindre genomsnittlig del av arbetstiden utgörs av körtid. Dock gör variationen på köruppdrag också att förutsägbarheten är mindre och därför är det välkommet med större flexibilitet i regelverket, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag välkomnade för någon månad sedan EU-kommissionens förslag (klicka här).

Förslaget från EU-kommissionen omfattar tre delar: raster, daglig vila och veckovila.

När det gäller raster under arbetsdagen ändras inte den totala tid som föraren har rätt till. Däremot ska rasterna kunna delas upp på ett annat sätt än idag. Rasterna ska uppgå till minst 45 minuter på 4,5 timmars körtid och kan delas upp antingen i minst 30 + 15 minuter eller tre gånger 15 minuter. Idag är det endast tillåtet med först 15 minuters rast och senare 30 minuters, däremot inte det motsatta.

Den andra förändringen innebär ingen förändring av kravet på minst elva sammanhängande vila under 24 timmar. Däremot kan den dygnsvilan skjutas upp en timme om den totala körtiden för dagen inte överstiger sju timmar. Alternativt kan vilan skjutas upp två timmar om den dagliga körtiden intre överstiger fem timmar. Dessa ändringar får endast göras en gång under en resa om åtta dagar eller mer.

När det gäller veckovilan ska reglerna för resor som endast görs i ett land anpassas till de regler som gäller för internationell trafik. Tolvdagarsregeln ska alltså omfatta såväl inrikestrafik som internationell trafik. Föraren ska kunna arbeta tolv dagar i sträck om det handlar om ett sammanhängande uppdrag.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)