Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarbrist tvingar Västtrafik att skära ner

Linje 17 är en av de busslinjer i Göteborg som får neddragen turtäthet på grund av förarbrist. Foto: Ulo Maasing.

Nio busslinjer i Göteborg får minskad turtäthet efter trettonhelgen, det vill säga från och med den 8 januari och i första hand fram till sommaren. Anledningen är förarbrist. I vissa fall halveras turtätheten.

– Vi arbetar nu tillsammans med våra trafikbolag för att påverkan för resenärerna ska bli så liten som möjligt och för att minska förarbristen, skriver Västtrafik på sin hemsida.

Västtrafik räknar med att den neddragna turtätheten gäller fram till sommaren.

Det här är de nedskärningar som Västtrafik gör med anledning av förarbristen och som slår hårdast i centrala Göteborg och på Hisingren:

Linje 16X minskar i turtäthet från 8-minuterstrafik till 10-minuterstrafik i rusningstid.
Linje 17 minskar i turtäthet från 4-minuterstrafik till 5-minuterstrafik i rusningstid. Dagtid minskas turtätheten från 8-minuterstrafik till 10-minuterstrafik.
Linje 40 går från 15-minuterstrafik till 20-minuterstrafik.
Linje 42 går från från 15-minuterstrafik till 20-minuterstrafik.
Linje 43 går från från 15-minuterstrafik till 20-minuterstrafik.
Linje 50 går från från 5-minuterstrafik till 10-minuterstrafik i rusningstid.
Linje 121 får minskad turtäthet under hela dagen.
Linje 127 får minskad turtäthet under hela dagen.

I hela Europa är bristen på bussförare stor. Det stora belgiska trafikföretaget De Lijn försöker värva förare genom reklam på bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Hela Europa
Bristen på buss- och lastbilsförare är inget svenskt fenomen utan gäller hela Europa. I en kartläggning som den internationella vägtransportunionen, IRU, gjorde 2023 var 105 000 tjänster som bussförare i Europa då vakanta, vilket motsvarar tio procent av tjänsterna. Det är också en ökning med 54 procent sedan 2022.

IRU bedömer också att bristen på bussförare kommer att mer än fördubblas till 2028 om inget görs för att tackla problemet.

Organisationen konstaterar också att endast 16 procent av bussförarna är kvinnor medan genomsnittet på arbetsmarknaden är 46 procent.

Bussförarkåren i Europa är också en åldrande yrkeskår. Endast tre procent av bussförarna i Europa är under 25 år gamla, medan 40 procent är över 55 år. Mer än 330 000 bussförare väntas också gå i pension under de kommande fem – tio åren.

Taggat som: , , ,

7 kommentarer »

  1. Ingen säger sanningen varför är brist på förare vem vill att bli på jobbet 10 timm och nästa dag 3 timmar eller att köra -6 inne i bussen och säkerheten 0 Securitas och polisen kommer efter 30 min

  2. Du har högre lön idag ifall du jobbar på Samhall än att köra buss.
    Lönerna för buss förare är för låga.
    Skulle man matcha danska löner i sverige och Europa skulle förar bristen vara löst.
    Det finns en hel del bussförare som valt andra yrken pga lönen

  3. Förare i kollektivtrafiken kommer att försvinna med tid, del för att man har de sämsta löner, obekväma tider, en Bussförare kör buss, ger ”service” men passagerare har förstått & beslutat att en Bussförare ska göra mer än så: kanske ska ta rollen (psykolog) redan vid tur1 gå på folk som har vaknat på fel sidan istället att säga godmorgon börjar skälla på något/berätta bekymmer för förare, gnälla om 13 sekunder försening som kanske blir några minuter om föraren får konsekvenser eller när en passagerare står med kroppen utanför bussen men har en fot innanför dörren för att han väntar på några andra som står i kassan på en pressbyrån och betalar/snälla min fru är på väg.. Bussförare är hotad hälften av sitt liv, själv har hört när förarna blivit Kallad allt möjligt FÖR Förnedrande ord, hört oxo åk till ditt hemland.. tror inte om en Bussförare får chansen att jobba där han får bättre lön ska stanna kvar som chaufför i kollektivtrafik

  4. Varför grejjar Västtrafik med sådant som åligger de stora trafikbolagen.
    Västtrafik tar på sig offerkofta och bedriver för skattebetalarnas pengar olika kampanjer att skaffa nyanställningar åt trafikbolagen samt drar ner på den trafik som trafikbolagen har förbundit sig genom avtal att genomföra.
    Västtrafik gör upphandlingar och de stora trafikbolagen försöker med näbbar, klor och med ständiga överklaganden skaffa sig uppdrag genom att lägga lägsta pris. I de flesta fall blir det ”underpris”.
    Lägsta pris får trafikbolagen bara om de chansar genom att hålla lönekostnader och arbetstider för anställda under gränsen till genomförbart. Men går det så går det ! Personalomsättning hos trafikbolagen är något som varken Västtrafik eller bolagen har som nyckeltal att hålla nere.

    Trafikbolagen snyftar och säger att alla slutar och ingen vill jobba som bussförare trots att det finns många hundra tusen med körkort, kompetensbevis och vilja. Men det saknas förutsättningar att ha ett liv utanför jobbet att ta en anställning som förare i upphandlingarnas Sverige.

    Västtrafik ska istället skicka räkningar på höga viten till trafikbolag som har problem att genomföra trafik då de bryter mot vad de lovat i upphandlingarna och påskrivna trafikavtal.

    Sveriges Bussföretag har ett stort ansvar att påverka Sveriges Länstrafikbolag att genomföra upphandlingar på ett långsiktigt sätt. Sveriges Bussföretag har också ett stort ansvar att påverka så att föraryrket inte blir ett ”golvbrunnsyrke” i ständig kris.

  5. Lokal cheferna uppskattar inte heller bussförarna, vi som jobbar 10 timmar om dagen och får bara 900 kr I handen efter skatt , förstör nacken och axlarna efter ett tag och cheferna vill äta hela kakan, är ej acceptabel, och när de vill säga upp oss. Nu får de resultatet.

  6. Efter mer än 10 år i lokaltrafikbranchen under 80 och 90-talet lämnade jag för universitets studier. Redan då var förarnas löner låga och bolagen stred sins emellan för att lämna lägsta bud vid upphandlingen.
    Denna parodi har pågått i över 30 år och kostar oss skattebetalare massor av pengar.
    Jag har 4 söner alla yngre än 30år och köra buss för dem är tabu, något man inte sysslar med (dålig lön, risk, oacceptabla tider m.m.)
    På min tid strejka vi för att få gå på toaletten, ni förstår själva nivån, statusen på jobbet??

    Tyvärr räcker det inte med att höja lönerna för att göra jobbet attraktivt igen. Det måste till övergripande ändringar av arbetstiderna, riskfaktorerna måste bort totalt, kanske arbeta ett ”jobba 4dgr ledig 3dgr system” osv,så kanske en vändning kommer efter ett tag. Tyvärr är detta ändringar som regionerna skulle neka till direkt.
    Det blir nog arbetsförmedlingen som får uppdaget att skaka fram nya chaufförer till bolagen = fyll på med nytt ovetande folk så att fler kan sluta i andra änden.

    Likt sjukvården och sköterskorna så blundar vi för orsakerna, vi kör på med den ”svenska utdömda modellen” och tror att det ordnar sig.

    P.S: Sverige har alltid varit bättre än Norge (guleböjens land) det vet ju hela vårt land. Ni som inte är diletanter, har ni koll på hur det är att busschaufför/sköterska i Norge?

  7. Ta bort kravet på yrkesförare kortet.när har man skaffat körkortet det ska räcka.kostar extra 7000 kr om det räcker..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)