Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya rullatorsäten ska göra bussresan enklare

SL och Keolis testar det nya rullatorsätet på en del av stombussarna i Stockholms innerstad. Foto: Ulo Maasing.

SL och bussoperatören Keolis introducerar nu en ny teknik som ska göra bussresan mer tillgänglig för personer som använder rullator. Under en försöksperiod på ett år ska särskilda rullatorsäten att monteras på ett antal av bussarna på de fem stomlinjerna i Stockholms innerstad.

Rullatorsätet monteras på väggen vid barnvagnsplatsen.

Än så länge handlar det om ett ettårigt pilotprojekt som omfattar samtliga bussar på linje 4 samt femton elbussar på stomlinjerna 1,2, 3 och 6. På dessa bussar är två enheter per buss installerade.

Bakgrunden är att personer som använder rullator kan uppleva på- och avstigning på bussen som ett stressmoment. Att först låsa rullatorn och sedan hitta en plats i närheten tar tid och kan skapa oro hos resenären att bussen lämnar hållplatsen innan han eller hon hunnit sätta dig.

Resenären placerar och låser rullatorn samt drar ut ett band över rullatorns sittplats.

Det rullatorsäte som SL nu ska testa på stombussarna är konstruerat av det schweiziska företaget Moveside AG i Zürichs i Sverige representeras aav företaget Sittab i Gustafs.

Konstruktionen liknar en horisontell rullgardin.

Rullatorsätet monteras på väggen vid barnvagnsplatsen på bussen.

När en passagerare med rullator stiger på bussen placerar denne rullatorn under den väggfasta anordningen och låser rullatorns broms.

Sedan drar resenären ut ett brett band ur anordningen. Bandet dras ut så långt det går och läggs över rullatorns säte.

Efter cirka sju sekunder spänns bandet automatiskt så att det ligger plant. Sedan vänder sig resenären om och sitter ner under färden.

Bandet spänns automatiskt och resenären kan sätta sig ner. Bilder: Movesid AG.

När det är dags att stiga av reser sig resenären, vänder sig om, låser upp rullatorns broms och stiger av.

Bandet rullas automatiskt tillbaka in i den väggfasta anordningen.

Om ingen använder rullatorsätet kan anordningen fungera som ett stöd för stående resenärer att luta sig mot.

För resenären innebär lösningen bland annat att hen slipper att leta efter en sittplats och ta sig till denna, likaså att denne kan ha åtminstone en hand fri för att hålla i sig.

För bussföretaget innebär lösningen att hållplatsuppehållen kan bli kortare eftersom föraren inte behöver vänta lika länge innan en resenär med rullator har satt sig.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)