Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Starkt år för Viking Line

Viking Lines fartyg Viking Glory. Foto: Viking Line.

År 2023 blev ett mycket bra år för Viking Line, uppger rederiet som kunde räkna in närmare fem miljoner passagerare under året. Sommarmånaderna juni, juli och augusti reste nästan 1,8 miljoner personer med Viking Line.

Mer exakt hade Viking Line under 2023 4 897 494 passagerare. Det kan jämföras med 4 945 564 passagerare året innan, men då hade rederiet fler fartyg i trafik i och med att Amorella slutade segla för rederiet i oktober 2022, följd av Rosella i början av januari 2023.

– Vi avslutar ett bra år. Det nya verksamhetsåret 2024 blir både spännande och krävande. Vi följer med stor uppmärksamhet hur konjunkturen utvecklas och anpassar oss till att möta de utmaningar vi ställs inför.

– Under hösten bildade vi ett gemensamt bolag tillsammans med Gotlandsbolaget med uppgift att utveckla och erbjuda kryssningar med M/S Birka Gotland. Vi ser en stor potential i detta samarbete och ser överlag optimistiskt på framtiden för resor på Östersjön , säger Jan Hanses, vd för Viking Line.

Viking Express ökade kraftigt på linjen Helsingfors – Tallinn med 1 655 548 passagerare, en kvarts miljon fler än året innan.

Under 2023 noterade Viking Line den största ökningen av antalet resenärer på linjen Åbo – Åland – Stockholm som trafikerades av Viking Grace och Viking Glory. 2 123 647 passagerare reste på linjen, vilket gav Viking Line en 72-procentig marknadsandel på rutten.

Linjen Helsingfors – Åland – Stockholm trafikerades av Vikning Gabriella och hade 496 844 passagerare, en minskning på nästan 20 000 passagerare jämfört med 2022. Viking Cinderella gick i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn och hade 534 149 passagerare, något fler än året innan.

Rosella hade 16 190 passagerare under januari innan fartyget gick vidare till en grekisk köpare. Dessutom reste 71 116 på rederiets specialkryssningar.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)