Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare: Liten nytta med vätgasdrivna stadsbussar

Om spillvärme från bränslecellen kan användas för att värma bussen i trafik i kalla klimat kan vätgasdrift vara ett intressant alternativ i kalla klimat, konstaterar forskare vid IVL. Foto: LLT/Jennie Pettersson.

På platser med kallt klimat kan det finnas fördelar med att använda bränslecellsbussar om man använder spillvärmen från bränslecellen för att värma upp bussen. Däremot finns det inte många andra nyttor med vätgasbussar i stadstrafik eftersom det är dyrt, både när det gäller fordon, drivmedel och infrastruktur. Det konstaterar forskarna bakom en ny rapport från IVL, Svenska Miljöinstitutet. Forskarna har sett särskilt på Luleå där det kommunägda bussföretaget ser vätgasbussar som en möjlighet vid sidan av batteribussar.

Forskarna har undersökt möjligheterna att producera vätgas från biogas vid reningsverk för att använda i stadsbussar lokalt i Luleå. Idag köper Luleå Lokaltrafik, LLT, uppgraderad biogas från det kommunala avfalls- och vattenreningsbolaget.

– Genom att producera vätgas från biogas kan mer förnybar vätgas med bra klimatprestanda framställas. Vi tror att det i vissa fall kan vara en bra idé, särskilt när biogasbussar ersätts med el och man behöver hitta nya användningsområden för biogasen, säger Tobias Gustavsson Binder, transportforskare på IVL.

Forskarna har specifikt sett på stadsbussarna i Luleå. Där ser Luleå Lokaltrafik vätgasbussar som en möjlig lösning vid sidan om batteribussar. Målet är att på sikt ha en helt utsläppsfri bussflotta.

Det kalla klimatet i Luleå innebär att batteribussar behöver kompletteras med en separat dieseldriven uppvärmare för att få upp värmen inne i bussen. Även om värmaren drivs med förnybar diesel, HVO100, innebär det att bussen bidrar till lokala luftföroreningar. Men med vätgas kan det vara möjligt att värma upp bussen genom spillvärme från bränslecellen.

Batterielektriska bussar genererar inte spillvärme eftersom de är så energieffektiva.

– Om spillvärmen från bränslecellen räcker för att värma upp bussarna vintertid ser vi att det finns fördelar att använda bränslecellsbussar i Luleå och på andra platser med kallt klimat. Detta har dock inte testats i verklig drift, säger Anders Hjort, forskare och senior expert på IVL.

Men så mycket annan nytta skulle vätgasdrift i stadsbussar inte medföra jämfört med batteribussar, konstaterar forskarna. Vätgas skulle bli dyrare när det gäller fordon, drivmedel och infrastruktur.

– Busstrafiken går snabbt mot nollemissionsdrift och vi ser ett ökat intresse för vätgas och bränslecellsbussar. Vi ser dock att vätgas är ett dyrare alternativ än el för stadsbussar, men att det däremot kan bli ett jämförelsevis bra alternativ i exempelvis regionbussar och lastbilar med krav på lång räckvidd, säger Anders Hjort.

Klicka här för att ladda ner den fullständiga rapporten på engelska eller klicka här för en svenskspråkig sammanfattning.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)