Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

LEDARE: Maktens arrogans och tjurighet (MP)

Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren(MP). Foto: Ulo Maasing.

Frågan om miljözon klass 3 i delar av Stockholms city har hettat till ännu mer. Stockholms stad har nu överklagat det beslut som Länsstyrelsen i Stockholm fattade för en dryg vecka sedan. Det innebar att inhibera införandet av miljözon 3 i väntan på att länsstyrelsen tar ställning till de överklaganden som har kommit in. Det lämnar inte Stockholms miljöborgarråd, Lars Strömgren(MP) någon ro. Han vill inte ens att länsstyrelsen ska ta ställning till miljözonen utan att Transportstyrelsen kör över länsstyrelsen.

Att ge berörda aktörer, bland dem bussföretagen, en rimlig tid till omställning vill inte Lars Strömgren.

I ett pressmeddelande talar Strömgren om att det minsann finns finns aktörer som välkomnar miljözonen. Han nämner flera logistikföretag som ser sina utsläppsfria fordon som en konkurrensfördel. Det är företag som kör paketbilar eller – som Strömgren lyfter fram – eldrivna paketcyklar. Det senare företaget, Velove, har tidigare i år från fackligt håll fått stark kritik för att erbjuda låga löner, svåra arbetsvillkor och bristande säkerhet för sina budförare.

Det är mot en sådan aktör som Lars Strömgren lutar sig i sin argumentation.

Men han vägrar ta hänsyn till att olika aktörer har olika förutsättningar likaså att förstå att utgångsläget för ett turistbussföretag är helt annat än för ett företag som kör skåpbilar, eller socialt dumpande budföretag.

Struntar i verkligheten
Strömgren struntar i hur verkligheten ser ut för företag som kör turistbussar och som just har återhämtat sig från pandemin. En turistbuss är en mångmiljoninvestering som har en livslängd på tio – femton år. Att med kort varsel byta ut turistbussar som körs på fossilfri HVO mot en turistbuss som drivs med flytande biogas eller el skulle innebära en enorm kapitalförstöring som knappast något bussföretag kan bära ekonomiskt.

Men det stannar inte där. Det skulle också innebära en väldig negativ miljöpåverkan om bussföretagen tvingas utrangera bussar som har många års kvarvarande livslängd. Ointressant för Strömgren.

Idag finns endast kinatillverkade eldrivna turistbussar på marknaden. Köp dem, manar Strömgren. Foto: Ulo Maasing.

Det stannar inte där heller. Idag finns i praktiken inga bussar på marknaden som både uppfyller Strömgrens krav och som är praktiskt användbara i miljözonen. En turistbuss som drivs med flytande biogas fungerar av tekniska skäl bra i regelbunden trafik, exempelvis som expressbuss i långlinjetrafik. Inte i den sporadiska trafik det handlar om i miljözonen. Nödvändig infrastruktur saknas också. I Sverige finns idag bara 29 tankställen för flytande biogas. I Stockholmsregionen snart bara två.

Inte heller där stannar det. Bussföretagen kan ju, tycker Strömgren, investera i eldrivna turistbussar. Men på marknaden idag endast finns kinatillverkade eldrivna turistbussar.

Kinesiskt vill inte Strömgrens partikamrat i regionen, Anton Fendert, se i kollektivtrafiken. Anledningen är att de produceras under socialt tveksamma förhållanden – även om Fendert och SL har tvingats backa från att bannlysa vissa tillverkningsländer och istället kräva oberoende revisioner för att säkra att bussarna tillverkas på ett socialt hållbart sätt.

Den sociala hållbarhet som ligger Fendert varmt om hjärtat väger lättare hos Strömgren. På den punkten är han åtminstone konsekvent – ett fackligt hårt kritiserat budföretag är ju ett av Strömgrens argument för att det är bråttom att införa miljözonen.

Otillräcklig infrastruktur
Det är inte bara ursprungslandet som är ett problem med de kinatillverkade turistbussar som idag finns på marknaden. Ett turistbussföretag måste kunna använda sina bussar för en rad olika uppgifter: ibland köra sightseeing i Stockholm, ibland köra en rundresa i Frankrike, ibland en shoppingresa till Ullared…

Men de eldrivna turistbussar som idag finns på marknaden har ett begränsat bagageutrymme (batterier tar plats). Därför passar de inte för rundresan i Frankrike eller shoppingresan till Ullared. De har också en begränsad räckvidd per laddning. Fungerar bra för sightseeing i Stockholm, men utesluter både Ullared och Frankrikeresan. Resenärerna lär knappast acceptera att man stannar ett par timmar då och då längs vägen för att ladda bussen. Och infrastrukturen för riktig snabbladdning, megawatt, är mycket lite utbyggd. Inte heller annan laddinfrastruktur är tillräckligt utbyggd.

Att ha flera parallella flottor turistbussar för de olika uppgifterna är självklart ekonomiskt ohållbart. Då skulle ett medelstort turistbussföretag behöva göra investeringar på tiotals miljoner kronor i bussar som står stilla en stor del av tiden.

I en stor affischkampanj har Stockholms stad under hösten gått ut med att miljözon 3 ska införas. Nu är den zonen skjuten på framtiden. Foto: Ulo Maasing.

I pressmeddelandet från Miljöpartiet i Stockholm avvisar partiet och Lars Strömgren kritiken att tidsplanen för att införa miljözonen har varit alltför snäv och påstår att den rödgröna majoriteten i Stockholms stadshus för två år sedan aviserade att man avsåg att införa miljözon klass 3 i Stockholms city.

Men han tiger om att beskeden om zonen och dess omfattning har svajat fram och tillbaka under tiden i väntan på ett beslut i stadsfullmäktige. Först i oktober förra året berättade MP i Stockholm mer i detalj om sina planer när det gäller miljözon 3. Då fanns fortfarande inget demokratiskt fattat beslut om zonen. Att förutsätta att företag ska göra mångmiljoninvesteringar så fort Strömgren börja glunka om något är både absurt och arrogant.

Det var först den 6 maj i år som stadsfullmäktige i Stockholm beslutade att införa miljözon klass 3 i Stockholms city. Handel, bussföretag och övrigt näringsliv fick ett halvår på sig att ställa om. Det är lika orimligt som att i likhet med Strömgren tro att den globala fordonsindustrin ställer om sin produktion utifrån beslut i Stockholms stadshus. De krav som Strömgren ställer på turistbussar som ska köra i miljözonen motsvarar EU:s krav för nyregistrerade bussar år 2040…

Men Strömgren vill vara först i världen. Sedan får andra fixa det.

Transparens
I oktober i fjol meddelade Miljöpartiet också att zonen skulle utvidgas i en andra etapp som ska klubbas det närmaste halvåret. Utvidgningen har under det här året utretts av Trafikkontoret i Stockholm. Vilket eller vilka områden som kan bli aktuella är hemligt. Trafikkontoret i Stockholm vägrar att svara på upprepade frågor från oss om det. Likaså frågor från Sveriges Bussföretag. Bristen på transparens kryddat med en god dos arrogans från Lars Strömgrens och Trafikkontorets sida fortsätter.

I Göteborg har Miljöpartiet en helt annan inställning till busstrafiken än Lars Strömbergs prestigefyllda och tjuriga. Där är en partikamrat till Strömgren, Karin Pleijel, det kommunalråd som ansvarar för bland annat stadsmiljö och trafik. I Göteborg har stadsbyggnadsnämnden fått i uppdrag ”att i samverkan med näringslivet utreda lämpliga områden för att inrätta en miljözon klass 3 för tunga och lätta lastbilar”. Men det finns ett viktigt undantag: Lätta och tunga bussar ska tillåtas i zonen utan de krav som Strömgren vill se.

Utredningen i Göteborg ska också ske i samverkan med näringslivet. Det är annat än tongångarna från Stockholms trafikborgarråd. I Stockholm anser varken handeln eller besöksnäringen att man har blivit lyssnad till. Samtidigt som partikamraten Anton Fendert har gjort dramatiska nedskärningar i kollektivtrafiken i Storstockholm och minskat tillgängligheten till city, vill Strömgren göra denna ännu sämre.

Det finns också internationella exempel på hur frågan kan hanteras. I Danmark finns en bred, nationell politisk enighet när det gäller nollemissionszoner i trafiken. Alla landets kommuner har rätt att införa nollemissionszoner, motsvarande miljözon klass 3. Där tillåts bara elbilar och andra fossilfria fordon. Men även bussar över tolv ton och med konventionell drivlina kommer att vara tillåtna.

Varken Göteborg eller Köpenhamn ser turistbussarna som ett problem, utan som en kollektivtrafik som är värd att stimuleras.

Så, Lars Strömgren: släpp arrogansen, prestigen och tjurigheten. Det är inte fel att som politiker kunna inse att det finns bättre lösningar än de man har låst sig vid.

U.M.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)