Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms stombussar: Ökat resande med lägre turtäthet

Resandet med stomlinjerna i Stockholms innerstad har ökat, trots att trafiken har skurits ned. Foto: Ulo Maasing.

I augusti genomförde SL kraftiga nedskärningar i busstrafiken i Stockholms innerstad. Samtidigt installerades valideringsmaskiner vid alla dörrar på innerstadens stomlinjebussar som därmed öppnades även för påstigning. Trots nedskärningarna har resandet med stombussarna i innerstaden ökat. SL vet inte varför.

SL har tagit fram siffror på antalet resenärer på antalet resenärer på fyra av stomlinjerna. Siffrorna gäller dels september förra året, dels september i år. Samtliga stomlinjer har ett ökat resande, trots att turtätheten har minskats.

I detalj var resandet i september i år med linje 1 106%, linje 2 107%, linje 3 105% och linje 6 126% jämfört med september i fjol.

Linje 4, Sveriges mest belastade busslinje,  hade sedan tidigare påstigning genom alla dörrar. Dessutom hade linjen tidigare ett annat system för passagerarräkning, vilket enligt SL gör en jämförelse missvisande.

Den kraftiga ökningen för linje 6 förklaras enligt SL till stor del av kraftiga nedskärningar på två andra busslinjer som delvis gick parallellt med linje 6.

Fullsatta bussar har blivit en mycket vanligare syn än förr i Stockholm . Foto: Ulo Maasing.

Men vad som ligger bakom det ökade resandet på de övriga stomlinjerna vet inte SL. Inte heller om resandeökningen ska leda till att trafiken på stomlinjerna ökas till det som gällde förr.

– Vi analyserar för närvarande bussresandet i innerstaden och ser om det finns behov att öka den ordinarie trafiken under 2025, uppger Claes Keisu på SL:s presstjänst.

Många har också reagerat på att fullsatta bussar har blivit mycket vanligare än tidigare i Stockholms innerstad. Men hur vanligt det är att resenärer inte kommer med bussen har SL inga uppgifter om.

– Maxkapaciteten för buss varierar beroende på busstyp, tillverkare samt bussens ändamål. Om en buss är fullsatt avgörs också av vad busschauffören bedömer är säkert. Därmed har trafikförvaltningen inte en enhetlig statistik över fullsatta turer eller delsträckor, uppger Claes Keisu.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)