Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Efter kostnadschock: Trafiksatsningar i Stockholm utreds igen

Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson låter utreda trafiksatsningar i Storstockholm sedan kostnaderna rusat i höjden. Foto: Ulo Maasing.

Efter att regionen har signalerat att flera stora trafikprojekt i Storstockholm är på väg att bli mycket dyrare än tidigare planerat ska projekten snabbutredas på nytt. Det beslutade regeringen på torsdagen. Bland de projekt som hamnar under luppen finns Spårväg syd, söder om Stockholm, utbyggnaden av tunnelbanan samt väg- och kollektivtrafik-tunneln Östlig förbindelse under Saltsjön, från Nacka till Frihamnen i Stockholm. Senast den 30 juni ska utredningen vara klar.

Samtliga utbyggnader ska till stor del finansieras av staten och ingår i 2013 års Stockholmsförhandling och Sverigeförhandlingens Stockholmsdel.

– Mot bakgrund av de fördyringar som uppstått i avtalen om infrastrukturinvesteringar i Stockholm behöver vi samla parterna för att komma överens om det fortsatta genomförandet. Även Östlig förbindelse ingår i uppdraget eftersom det behövs ett helhetsperspektiv för att bygga ett väl fungerande, långsiktigt hållbart och tillförlitligt transportsystem, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

De projekt som ingår i Sverigeförhandlingen och Stockholmsförhandlingen och som nu ska kollas upp är:

Sverigeförhandlingen:
– Älvsjö-Fridhemsplan, tunnelbana och nya stationer
– Spårväg syd, kapacitetsutökning för kollektivtrafik
– Roslagsbanan till City, förlängning och nya stationer

Stockholmsförhandlingen:
– Tunnelbana Barkarby
– Tunnelbana Arenastaden
– Tunnelbana Nacka-Söderort

I utredningen ingår även planerna på Spårväg Syd. Bild: Region Stockholm.

Det blir den tidigare statssekreteraren Mattias Landgren som ska svara för utredningen. Han blir också ordförande för styrelserna för uppföljning av 2013 års Stockholmsförhandling och Sverigeförhandlingens Stockholmsdel.

Hans uppdrag omfattar de projekt som förhandlades fram inom 2013 års Stockholmsförhandling och de avtal inom Sverigeförhandlingen som rör Stockholms län. Det handlar till exempel om Stockholms tunnelbana och Spårväg Syd där de saknas minst fem miljarder.

Planerna på den tvärgående spårvägslinjen Spårväg Syd har varit kontroversiella och sågades redan 2018 av etablerade trafikforskare.

Uppdraget omfattar även väg- och kollektivtrafiktunneln Östlig förbindelse som är tänkt att binda ihop regionens norra och södra delar, öster om Slussen.

Landgren ska också förhandla med Region Stockholm och de berörd kommunerna för att komma överens om hur kostnaderna för projekten ska hanteras, likaså hur man ska tackla nya kostnadsökningar.

När det gäller Östlig förbindelse i Stockholm är regeringens mål att en avsiktsförklaring ska tecknas mellan staten, regionen och berörda kommuner. Den ska klargöra förutsättningarna för att genomföra och finansiera projektet.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, välkomnar utredningen och ser den somett viktigt steg framåt.

– Östlig förbindelse är en nödvändig pusselbit för att avlasta Stockholmstrafiken och stärka näringslivets möjligheter att transportera varor och människor effektivt. En fungerande infrastruktur är avgörande för företagens konkurrenskraft och för att Stockholm ska kunna fortsätta växa. Det är positivt att regeringen tidigare också öppnat upp för alternativ finansiering av projektet, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)