Tag Archive for ‘SL’
SL stoppar upphandling av busstrafik
SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm, avbryter den stora upphandlingen av busstrafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort. Covid-19-pandemin och osäkerheter kring trafikflöden vid Slussen innebär att förutsättningarna har ändrats för möjligheten att lämna anbud i upphandlingen, motiverar SL.
Natt och Dag skyddar mot väder och vind (uppdaterad version)
Buss-, tåg- och båtresenärer i Storstockholm ska skyddas mot vädrets makter i Natt och Dag. Det är nämligen namnet på det vinnande bidraget i en tävling om väderskydd för kollektivtrafiken i Region Stockholm som nu har avgjorts. Tävlingen arrangerades av Trafikförvaltningen i Region Stockholm i samarbete med Sveriges Arkitekter. Fem arkitektbyråer deltog i tävlingen om gestaltning av nya väderskydd för resenärsmiljöer i kollektivtrafiken. SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm, vill dock lugna skattebetalarna: Befintliga fungerande väderskydd ska inte bytas ut.
Åtta av tio fuskar på SL-bussen
Det kan vara så många som åtta av tio bussresenärer i SL-trafiken i Storstockholm som inte betalar sin resa. Detta enligt uppskattningar som bygger på rapporter från personal och de biljettkontroller som gjorts, skriver lokaltidningen Mitti. Genom att framdörrarna på bussarna är stängda kan resenärerna inte blippa sina biljetter. I tunnelbanan och på pendeltågen, där resenärerna måste passera spärrar har fuskåkandet fördubblats enligt Mitti.
Billigare för studenter i Storstockholm
SL i Storstockholm har tagit fram ett årskort för studenter som gör att de kan spara in drygt 2 200 kronor om året på sina resor i kollektivtrafiken. Priset för helår blir 6552 kronor. Kortet riktar sig till studenter som fyllt 20 år och betalas månadsvis.
Debatt: Striden mot plankare ska inte ledas av bussförare
Civilklädda biljettkontrollanter understöda av utbildade väktare och ordningsvakter med rätt befogenheter krävs för att trygga arbetsmiljön för bussförarna. Förarna ska inte leda striden mot plankare, skriver Msciwoj Swigon, ansvarig för trafikfrågor inom Sverigedemokraterna i Region Stockholm i den här debattartikeln.
”Fusket problem om dörrar öppnas”
Frågan om hur viseringen av biljetter ska klaras blir avgörande för om SL i Storstockholm ska tillåta påstigning genom alla dörrar på bussarna. Det säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm. Nyligen föreslog fackförbundet Kommunal och socialdemokraterna att det även efter covid-19-pandemin bör vara möjligt att stiga på bussarna genom samtliga dörrar, vilket vi då rapporterade om.
Kollektivtrafikens covid-19-nota i år: 11 miljarder
Covid-19-pandemin kostar kollektivtrafiken i Sverige mellan tio och elva miljarder kronor i år och fem till sex miljarder nästa år. Det framhöll Kristoffer Tamsons (M) på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Tamsons är ordförande för SL (Trafikförvaltningen i Region Stockholm) och för branschorganisatioinen Svensk Kollektivtrafik. ”Nu kör vi på fälgarna. Staten måste ta sitt ansvar när nu kollektivtrafiken tar sitt genom att köra så mycket trafik som möjligt”, sa Kristoffer Tamsons på seminariet.
Chatt ger ökad trygghet i kollektivtrafiken
SL, som svarar för kollektivtrafiken i Region Stockholm, lanserar nu en chatt som komplement till det nummer man kan ringa om det uppstår en situation i SL-trafiken där man själv eller någon annan riskerar att fara illa. Chatten är särskilt användbar i trängda lägen eftersom man kan slå larm till trygghetscentralen utan att någon hör.
Fuskåkningen skenar i Storstockholm – var sjunde resenär fuskar
En ny undersökning från SL visar att biljettfusket har rusat i höjden under covid-19-pandemin. Under de veckor som gått sedan SL återupptog biljettkontrollerna har antalet resenärer som rest utan giltig biljett ökat med nästa 650 procent jämfört med samma tidsperiod 2019. Totalt är det nästan var sjunde resenär som rest utan giltig biljett, avvikit från biljettkontrollen eller vägrat låta sig kontrolleras, visar resultatet av kontrollerna.
Eneroth: ”Ingen brist på kapacitet i kollektivtrafiken”
”Det finns kapacitet att tillgå i kollektivtrafiken”. Det sa infrastrukturminister Tomas Eneroth i Sveriges Radios P1 Morgon på tisdagsmorgonen. I intervjun i P1 förklarade Eneroth också att trafikföretag och regionala kollektivtrafikmyndsigheter har möjlighet att öka kapaciteten.





Artiklar(RSS)