Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kostnaderna för kollektivtrafiken fortsätter att skena

Kostnaderna för kollektivtrafiken fortsatte att rusa i höjden förra året när kostnaderna ökade dubbelt så mycket som resandet. Högsta kostnaden per resa har kollektivtrafiken i Kalmar län. Foto: Ulo Maasing.

Kostnaderna för kollektivtrafiken ökade förra året dubbelt så snabbt som antalet resor. Under 2012 ökade till och med gapet mellan kostnadsutveckling och resandeutveckling i kollektivtrafiken jämfört med tidigare år. Det framgår av myndigheten Trafikanalys årliga rapport över utvecklingen av kollektivtrafiken som presenterades på fredagen. Totalt kostade den lokala och regionala kollektivtrafiken i landet förra året 36,5 miljarder kronor. Av det fick skattebetalarna pumpa in 17,6 miljarder i bidrag.

Utvecklingen sätter branschens hela fördubblingsprojekt i blixtbelysning. Kollektivtrafikbranschen har ju som mål att först först fördubbla antalet kollektiva resor för att sedan fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel. Men om utvecklingen fortsätter om hittills väntar en enorm kostnadsbomb på att brisera.

Sedan år 2000 har visserligen antalet resor med kollektivtrafiken ökat med 28 procent. Men under samma tid har kostnaderna för den svenska  långt mer än fördubblats. Ökningen har varit 72 procent! Skattebetalarna har fått skjuta till allt mer pengar eftersom verksamhetsintäkterna bara har ökat med 46 procent.

Utvecklingen fortsatte i fjol, konstaterar Trafikanalys.

Resandet i kollektivtraifken ökade med tre procent under 2012. Men samtidigt ökade kostnaderna för kollektivtrafiken med sex procent, visar Trafikanalys´ rapport. De ansvariga för den lokala och regionala kollektivtrafiken försökte dock matcha de ständiga kostnadsökningarna med höjda biljettpriser så att intäkterna för trafiken samtidigt ökade med nio procent.

Kalmar län ligger skyhögt över landet i övrigt när det gäller kostnaderna/resa förra året: 79:98. Näst högsta kostnaderna har Norrbottens län med 60,69 kr/resa och på tredje plats i kostnadstoppen återfinns Jämtlands län med 58,55 kr/resa. De tätbefolkade storstadslänen har naturligt nog lägsta kostnad/resa med 20,80 i Stockholms län, 24,48 i Västra Götaland och 28,39 i Skåne län.

För riket i sin helhet ligger kostnaderna på 26,40 kr/resa.

Den med bred marginal sämsta kostnadstäckningen (alltså hur stor del av kostnaderna som täcks av biljettintäkterna) har Gotlands län och Södermanlands län med 23,3 respektive 29,5 procent. Genomsnittet för hela landet är 49,3 procent.

 

Taggat som: , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är väl inte så konstigt att kostnaderna ökar när kraven som ställs på trafiken är så oerhört höga.
    Luftkonditionering, (behövs det verkligen på våra breddgrader med bara några heta dagar per år)
    Kort ålder på bussen, (sedan ”skänker” man bussarna till andra sidan Östersjön där de rullar 10-15 år till – och vi får avgasernja till oss)
    Samma längd på alla bussar oavsett hur många som reser, (som Länstrafiken i Örebro har).
    m.m.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)