Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så ser Skånetrafikens släpiga satsning ut

Som vi tidigare rapporterat kommer Skånetrafiken den 19 augusti att sätta in buss med släpvagn på de mest belastade turerna i stadsbusstrafiken i Kristianstad. Nu kan vi visa hur det kommer att se ut. Bussläpet är det första i Sverige på många årtionden.

Så ser det nya ekipage ut som Kristianstadsborna snart får se i trafik. Foto: Skånetrafiken.

Så ser det nya ekipage ut som Kristianstadsborna snart får se i trafik. Foto: Skånetrafiken.

– Med släpet utökas antalet platser till dubbelt så många. Flexibiliteten att smidigt koppla på släpet efter bussen gör att vi snabbt kan möta upp ökat behov, säger Maria Holmgren, affärsområdeschef på Skånetrafiken.

– Bussläpet ger också lägre driftkostnader, mindre miljöpåverkan och större komfort.
Det tio meter långa bussläpet är Skånetrafikens senaste pilotprojekt, som utförs i samarbete med Veolia Transport, som kör stadsbussarna i Kristianstad. Bussläpet kommer under en testperiod trafikera stadsbusslinje 4 i Kristianstad, som går mellan Wendelsgymnasiet, Kristianstad Central och Högskolan Kristianstad.

– Det känns verkligen spännande att ha inlett det här projektet med Skånetrafiken. Att köra med bussläp är något helt unikt i Sverige, men liknande lösningar har redan använts framgångsrikt i Europa, säger Thomas Nohre, affärsområdeschef på Veolia Transport.

Bussläpet börjar rulla på linje 4 efter en ny tidtabell med start den 19 augusti. Men redan nu på fredag, den16 augusti, bjuder Skånetrafiken in allmänheten att provåka.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Obs: Wendesgymnasiet.

  2. Kristianstadslänkar med mer info, och framförallt hur man:
    Med två förare med släp – producerar FYRA busslinjer!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)