Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-kommissionen drar Arrivas ägare inför Europadomstolen

EU-flaggor utanför Kommissionens högkvarter i Bryssel. Foto: Xavier Häpe/Wikimedia Commons.

EU-flaggor utanför Kommissionens högkvarter i Bryssel. Foto: Xavier Häpe/Wikimedia Commons.

EU-kommissionen beslöt på onsdagen att stämma Tyskland inför Europadomstolen. Kommissionen anser att den tyska staten bryter mot EU:s regler när det gäller transparans inom järnvägssektorn. Men kommissionens agerande kan få betydelse även på den svenska bussmarknaden, främst när det gäller Arriva som ägs av de tyska statsbanorna, Deutsche Bahn.

I ett pressmeddelande kritiserar EU-kommissionen Tyskland för att inte göra en tydlig åtskillnad mellan statliga pengar som går till infrastruktur och transporter.

– Det sätt på vilket Tyskland använder statliga pengar utesluter inte att pengar som exempelvis ska gå till infrastruktur används till att korssubventionera person- och godstrafik på järnväg.

– Det kan snedvrida konkurrensen och ge orättvisa konkurrensfördelar till företag som subventioneras av det allmänna. Det strider i sin tur mot existerande EU-regler som syftar till att etablera en effektiv och konkurrensutsatt järnvägsmarknad inom EU.

Kommissionen tar alltså i sin stämning till EU-domstolen endast upp konkurrens på järnvägen, men det svårt förlusttyngda Arriva Sverige har verksamhet både på järnväg och i busstrafik. En fällande dom i EU-domstolen skulle därför sannolikt också få konsekvenser för Arrivas busstrafik i Sverige.

En process i EU-domstolen är en tidsödande historia. Det tar i genomsnitt två år innan domstolen avgör ett ärende, men i en del fall drar processen ut många år.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Det är Sveriges Bussresearrangörer som anmält Arriva t6ill EU-kommisionen. EUU-kommissionen kan inte själv anmäla till EU-kommisssionen. Detta är bara INFORMATION och FÖRTYDLIGANDE.

  2. Hej jag hoppas att vi får ett slut på att arriva kan köra busstrafik med hjälp av tyska skate pengar
    det är ju inte på lika villkor och går man då med en förlust på femhundra miljoner som arriva har gjort under 2014 då är not som är fel , så jag hoppas att arriva försvinner som bussbolag i sverige
    mvh Göran Persson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)