Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt parti vill satsa på elbussar

Elbussar på parad. Nu har frågan om elbussar eller spårväg lett till att ett nytt politiskt parti har bildats. Foto: Ulo Maasing.

Elbussar på parad. Nu har frågan om elbussar eller spårväg lett till att ett nytt politiskt parti har bildats. Foto: Ulo Maasing.

Inför höstens kommunalval har Lund fått ett helt nytt politiskt parti. Partiet har bildats som en konsekvens av de häftigt omstridda planerna på att bygga en kort spårvägslinje i staden.

Bakom partiet står motståndare till den planerade spårvägslinjen, som är tänkt att gå från Lunds centralstation till Brunnshög i norra Lund. Partiet har fått namnet FörNyaLund.

FörNyaLunds huvudbudskap är att Lund i stället för spårväg bör satsa på eldrivna bussar.

— Partiet vill arbeta för en modern kollektivtrafik för hela Lund, säger Christer Hjort, kontaktman och sekreterare i föreningen Aktion för spårvägsfritt Lund (AFSL) som bildades i september i fjol, skriver TT.

Ordförande i det nybildade partiet är professor Sverker Oredsson som även är ordförande i AFSL.

– Vi vill erbjuda lundaborna ett alternativ att rösta på. Eftersom samtliga politiska partier har bundit upp sig för en spårvägslösning, så föreligger ett demokratiskt underskott. Alla som är kritiska mot den extremt dyrbara spårvägen och ser andra samhällsbehov som angelägnare har i dagsläget inga företrädare bland partierna i kommunfullmäktige, säger Sverker Oredsson.

– Vi vill i samarbete med forskarna på LTH och universitetet tillsammans med svensk fordonsindustri arbeta för nya och långsiktigt hållbara lösningar t ex genom att bussnätet i kommunen förses med de laddningsbara, moderna elbussarna som är tysta och utsläppsfria.

Elbussar är på stark framryckning i Europa. På torsdagen gick det officiella startskottet för den internationella kollektivtrafikunionens (UITP) stora satsning ZeEUS. Det är ett projekt med ett fyrtiotal aktörer som syftar till att etablera elbusstrafik i europeiska städer.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)