Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arrivas rekordböter till SL bantades med 70 miljoner

Arrivabussar vid Arlanda. Foto: Arriva.

Arrivabussar vid Arlanda. Foto: Arriva.

Buss- och tågoperatörens böter till Storstockholms Lokaltrafik (SL) efter Arrivas havererade övertagande av trafiken i Norra Storstockholm bantades med minst 70 miljoner kronor. Ändå fick i våras Arriva betala det största vite som någonsin krävts ut av en operatör i svensk kollektivtrafik, 174 miljoner kronor för den fiaskoliknande trafikstarten, skriver lokaltidningen Mitt i som länge har följt Arrivaskandalen i Stockholm.

Anledningen till att SL prutade ner böterna med minst 70 miljoner är enligt tidningen att SL själv anser att man har klantat sig till ett motsvarande belopp.

Tidigare har SL tigit om hur mycket man först ville att Arriva skulle betala för inställd trafik, bristande kundnöjdhet, dålig punktlighet och utbetalda resegarantier. Nu avslöja Mitt i att ursprungskravet från SL var 261,5 miljoner. Men notan från SL prutades ner till 174 miljoner.

Till det ska läggas ytterligare sju miljoner för tågtrafiken och några miljoner för busstrafiken som Arriva betalade innan den stora uppgörelsen.

En av grunderna för viteskraven är mätningar av förseningar där SL:s egna mätningar inte fungerat, något som SL nu medger. Därför införde Arriva i början av det här året en ny mätmetod retroaktivt för Arrivas trafik. Retroaktiviteten gick mer än ett år tillbaka i tiden.

Tidningen Mitt i konstaterar att SL uppskattar Arrivas alla förseningar vara värda lika mycket som man nu till synes efterskänkt. SL:S vd Anders Lindström förnekar dock att man bjudit Arriva på något.

– Vi har ett ansvar om våra ramper inte är i ordning – då blir det en förhandlingssituation. Vi har också skyldigheter, vi har inte säkerställt alla förutsättningar.

– Vi tyckte var en bra modell, men vi gjorde inte en tillräckligt bra analys av genomförandet. säger han till tidningen.

Vid trafikstarten vintern 2012 – 2013 kunde bussmagasinet.se konstatera att Arriva inte hade rapporterat inställda turer till SL utan fått betalt för dessa. Bevisen var enkla: Vid ett snöoväder i december 2012 tog Arriva betalt för turer trots att det inte fanns några hjulspår i den nyfallna snön vid hållplatser man skulle trafikerat.

Tidningen uppger också att man har fått ta del av siffror från Arriva som visar att vitena hade kunnat vara ännu högre, totalt 293  642  500 kronor, varav 103 miljoner för försenad trafik.

SL:s nota på viten till Arriva. Nu visar det sig att SL hade prutat bort 70 miljoner från notan. Minst.

SL:s nota på viten till Arriva. Nu visar det sig att SL hade prutat bort 70 miljoner från notan. Minst.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Att ha arbetat i kollektivtrafiken i 47 år, ser jag detta som ett stort misslyckande av SL.
    Arriva är inte ett seriöst företag för oss resenärer.
    jag undrar om de som går igenom anbuden har någon som helst kunskap om trafiken i Stockholm?

  2. Hur kommer det sig att samma ramper som förra entreprenören Keolis använde skulle vara ett skäl till förhandlingar om vitesbeloppet? Skulle vara intressant att veta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)