Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare: Välj BRT i stället för spårsatsningar – lika stora vinster som höghastighetståg

 

Per Kågeson: En miljard till BRT ger lika stora restdsvinster som tio miljarder till höghastighetståg. Foto: Ulo MAasing.

Per Kågeson: En miljard till BRT ger lika stora restidsvinster som tio miljarder till höghastighetståg. Foto: Ulo MAasing.

Att investera cirka en miljard i en 18 kilometers BRT-linje (Bus Rapid Transit) i södra Storstockholm ger minst lika stora restidsvinster som att satsa flera tiotals miljarder på höghastighetståg till Göteborg . Miljönyttan är dessutom många gånger större. Det skriver den välkände forskaren, debattören och miljöexperten Per Kågeson i en debattartikel i tidningen Ny Teknik. Superbussar är ett kostnadseffektivt alternativ till spårtrafik i Stockholms kollektivtrafik, framhåller Kågeson.

Han pekar i sin artikel på att kollektivtrafikens andel i Stockholms län ska öka från 37 till 42 procent år 2030 – i alla fall om man ska nå Stockholms läns landstings mål. Men kostnader och biljettpriser ökar snabbare än resandet och SL tyngs av stora ekonomiska problem.

– Därför är det viktigt att få mesta möjliga utbyte av de satsningar som görs. I det sammanhanget erbjuder Bus Rapid Transit, BRT, nya möjligheter, skriver Per Kågeson.

Han pekar på att BRT har mer gemensamt med tunnelbanor än med konventionell busstrafik och finns i över hundra städer över hela världen. Reshastigheterna är höga och kostnaderna mycket lägre än för spårtrafiken.

– För att nå hög medelhastighet och snabba byten måste linjerna vara gena, i hög grad separerade från annan trafik och ha stationer som samlokaliseras med de tunnelbane- och pendeltågsstationer som linjen passerar. Resenärerna ska inte tvingas ut i snömodden för att byta linje.

I en rapport som presenterades i somras föreslår Kågeson en drygt 18 kilometer lång BRT-linje i södra Storstockholm. Den ska gå från Skarpnäcks tunnelbanestation via Skärholmen till Kungens Kurva. Jämfört med dagens stombuslinje på sträckan reduceras restiden från 53 till 28 minuter.

Kågeson har döpt BRT-linjen till Södra Tvärbanan.

– Den utnyttjar till 88 procent befintliga vägar och gator. Nya busstunnlar utgör totalt 7 procent av sträckan, medan övrig ny infrastruktur svarar för ca 5 procent.

– Jag uppskattar kostnaden till ca 1 miljard kronor. Det kan jämföras med priset för Spårväg Syd (också 18 km) som landstinget anger till 6-8 miljarder. Linjen kommer att vara elektrifierad, alltså tunnelbana på gummihjul, skriver Per Kågeson och fortsätter:

– Att investera cirka en miljard i BRT-banan ger årliga restidsvinster av minst samma storlek som att satsa flera tiotals miljarder på höghastighetståg till Göteborg och miljönyttan är många gånger större.

Men det gäller att satsa fullt ut om man etablerar en BRT-linje, betonar Kågeson.

– BRT ger mycket kollektivtrafik för pengarna men bör inte ses som ett fattigmansalternativ. Stockholmsregionens första satsning på BRT bör vara helhjärtad och inte bestå av en stombusslinje som förklätts till något som sägs vara BRT men inte är det.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)