Turkiska Temsa, som i Sverige representeras av Neoplan Väst, presenterade två nykomlingar på årets Busworld – en stor och en liten. Det var dels turistbussen Maraton i utförande för Europa, dels en helt ny midibuss, MD7.
Det innebär att Temsa nu har breddat sitt program av midibussar med en lillebror till MD9 som har varit mycket framgångsrik internationellt och som även har sålt en del på den svenska marknaden. MD9 har hittills sålts i över 700 exemplar.
MD 7 är 7,7 meter lång och har 33+1 platser, men Temsas midibussprogram är inte komplett med MD 7 och MD 9, avslöjade Temsas vd Dinçer Çelik på företagets tämligen kaotiska och oorganiserade presskonferens på Busworld.
– Nästa år kommer en 8,3 meter lång version av MD7 som vi då kommer att döpa till MD8.
Maraton är ingen nykomling i Temsafamiljen, men har hittills inte marknadsförts i Europa. Nu har Temsa anpassat bussen till europeiska specifikationer. Bussen har fått en helt ny design i samband med detta och har bland annat ett helt plant golv.
Den buss som Temsa premiärvisade på Busworld var 12,4 meter lång och 3,9 meter hög med en motor på 440 hästkrafter och bagageutrymme på upp till tretton kubikmeter.
– Fler versioner av Maraton kommer, lovade Dinçer Çelik.
– På tur står en 13-metersversion som kan fås med 2+2 eller 2+1 stolar i bredd.
För att göra det lättare för Dig att hitta all vår rapportering om och från Busworld har vi samlat alla artiklar här. Där får du en bred och detaljerad bild av mässan – både utförligare, mer ingående och snabbare än i något annat branschmedium. De närmaste dagarna kommer vi dessutom att komplettera med ytterligare artiklar och bilder!
Lämna ett svar