Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tveksamhet i Malmö om fler superbussar

Superbussarna på linje 5 i Malmö har blivit en succé. Men ordföranden i tekniska nämnden i staden tvekar om att göra om ytterligare en busslinje till superbusslinje. "Då kan man vänta ett tag med spårvagn", säger han.

Superbussarna på linje 5 i Malmö har blivit en succé. Men ordföranden i tekniska nämnden i staden tvekar om att göra om ytterligare en busslinje till superbusslinje. ”Då kan man vänta ett tag med spårvagn”, säger han.

Skånetrafiken vill skapa ännu en superbusslinje i Malmö, men i Malmö stadshus tvekar man, skriver Skånska Dagbladet. Tekniska nämndens ordförande Milan Obradovic(S) vill hellre satsa på spårväg. ”Om man går in med Malmöexpressen kan man vänta ett tag med spårvagn”, säger han till till tidningen.

När linje 5 i Malmö förra sommaren gjordes om till Malmöexpressen med superbussar ökade resandet på linjen kraftigt. Nu vill Skånetrafiken ta till samma grepp och införa de ljusgröna, 24 meter långa dubbelledade bussar även på den hårt belastade linje 8 från Hyllie till Kastanjegården.

Linjen är den näst mest belastade i Malmö och trängseln ombord på bussarna är stor under rusningstid.

– Det börjar likna situationen som var på linje fem, säger Fredrik Palm, trafikutvecklare på Skånetrafiken till Skånska Dagbladet.

Men i Malmö stadshus planerar man inte för någon ny superbusslinje. Milan Obradovic(S) vill hellre gå direkt till spårväg när och om det blir möjligt.I väntan på spårväg anser han att linje åtta kan avlastas, bland annat med nya busslinjer.

Frågan om spårväg i stadstrafiken är het på flera håll i landet. För några veckor sedan sågade tunga centerpolitiker i Uppsala de spårvägsdrömmar som finns i staden. En spårväg i staden skulle bli alldeles för dyr, menade de i en debattartikel i Upsala Nya Tidning, UNT.

De fick mothugg av företrädare för Miljöpartiet som menade att spårväg är mer än ett transportsätt som fyller en helt egen nisch. MP-företrädarna hävdade att spårväg har ”en strukturerande effekt på samhällsbyggnationen” som de menar att busstrafiken saknar. De pekade på uppgifter att i Kansas City i USA ”har 100 miljoner dollar i investeringar gjorts tack vare utbyggnaden av spårvägen – innan första vagnen ens hunnit börja rulla”.

Men centerpartisterna backar inte från sin inställning. I en replik i UNT skriver de ”Det är tydligt att argumenten för spårväg mest handlar om föreställningen att det ska locka fastighetsägare att göra investeringar. Man kan naturligtvis fundera på om tidigare jämförelser mellan spårväg och vanlig buss står sig när spårväg ska jämföras med eldrivna superbussar, men den väsentliga frågan är om det krävs en mycket dyr kollektivtrafiklösning för att öka attraktionen att bygga i Uppsala?”

”Det är också slöseri med skattebetalarnas pengar när miljöpartisterna behöver flyga över Atlanten för att hitta ett bra exempel på spårvägens förtjänster, och då kommer tillbaka med att spårväg i Kansas city lett till investeringar på 100 miljoner dollar. Det kan låta mycket, men är i sammanhanget ingenting. Bara den spårvagnsdepå som skattebetalare och resenärer måste bekosta vid en spårvägsutbyggnad kommer att kosta mer än så.”

I Stockholm tar oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg(S) i en debattartikel i Dagens Samhälle avstånd från utbyggnad av spårvägar i Stockholms innerstad, något som låg det tidigare trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) varmt om hjärtat.

– Satsningar som spårtrafik i innerstaden som inte generar signifikant ökade biljettintäkter är inte försvarbara och måste därför stå åt sidan, skriver hon.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)