Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu en elbussmodell från VDL

Sladd istället för slang. Nu introducerar VDL en 9,9-meters helt elektrisk version av sin låggolvsbuss Citea. Foto: VDL.

Sladd istället för slang. Nu introducerar VDL en 9,9-meters helt elektrisk version av sin låggolvsbuss Citea. Foto: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL, som de senaste åren haft stora framgångar både på den svenska och finska marknaden, lanserar ytterligare en helelektrisk version av sin stadsbuss Citea. Nyligen introducerade man en 9,9 meter lång version av bussen, Citea LLE-99. Nu finns modellen även i helelektrisk version.

Det innebär att VDL nu i sitt sortiment har en elbuss som lämpar sig för trafik på linjer där resandet inte motiverar fullstora bussar på 12 meter eller mer.

Även Citea LLE-99 är en lågentrébuss som marknadsförs som ett komplement till den fullstora låggolvsbussen Citea SLF Electric och ledbussen SLFA Electric som är 18 meter lång.

Citea LLE-99 är utrustad med en elmotor på 150 kW och ett batteripaket på 180 kWh. Den är byggd i enlighet med samma lättviktskoncept som övriga Citeaversioner. Bussen kan även utrustas med en pantograf för snabbladdning på upp till 270 kW.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)