Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara elbussar i tysk stad

Efter att ha testat elbussar från holländska VDL har den tyska staden Offenbach bestämt sig för att efterhand byta ut samtliga mer än 60 stadsbussar mot elbussar. Foto: foto-georg.de/Stadt Offenbach.

Efter att ha testat elbussar från holländska VDL har den tyska staden Offenbach bestämt sig för att efterhand byta ut samtliga mer än 60 stadsbussar mot elbussar. Foto: foto-georg.de/Stadt Offenbach.

Den tyska staden Offebach, öster om Frankfurt am Main, har bestämt sig för att efterhand ersätta samtliga drygt 60 stadsbussar med elbussar. Steg för steg ska lokaltrafiken i staden, Offenbacher Verkehr-Betriebe (OVB) ersätta dagens stadsbussar med elbussar i takt med att vagnparken förnyas. Offenbach är med sina cirka 125 000 invånare jämförbar med en medelstor svensk stad.

Offenbach var tidigt ute med intresse för elbussar. Redan 2011 testade man under ett antal veckor en elbuss i linjetrafik. Då samlade man, enligt  ett pressmeddelande från staden, på sig de första, värdefulla erfarenheterna av buller- och emissionsfri busstrafik i staden.

En andra testfas inleddes i fjol med eldrivna Citea stadsbussar från VDL. Staden fick då genomgående positivt gensvar från såväl förare som från resenärer som var ”begeistrade över de tysta och komfortabla fordonen som inte släppte ut några avgaser”. Under provet körde man elbuss 459 kilometer och sparade in utsläpp av 483 kilo koldioxid.

Det kommunala trafikföretaget har därför bestämt att samtliga öv er 60 stadsbussar i Offenbach ska ersättas av elbussar i takt med att vagnparken förnyas. De första två bussarna ska beställas nästa år och sättas i linjetrafik 2019.

Inledningsvis ska bussarna laddas nattetid i depå,men man överväger också att senare etablera laddstationer för snabbladdning vid utvalda ändhållplatser.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)