Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Transportstyrelsen måste bli mer verklighetsanpassad”

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Transportstyrelsens tillsyn av kör- och vilotidsreglerna måste bli mer proportionerlig och verklighetsanpassad. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef och vice vd Anna Grönlund i den här debattartikeln med anledning av en aktuell dom i Kammarrätten som vi nyligen rapporterade om. Artikeln har tidigare publicerats i Entreprenör.

Det ska finnas regler för körtid och för vila. Men tillämpningen måste vara rimlig och anpassad till verkligheten och den trafik som svenska bussföretag och deras förare lever i varje dag.

Dagens system är komplicerat och kan skapa svårigheter. Inte minst i oväntade situationer, som vid trafikstörningar eller när resenärers behov eller önskemål påverkar en bussresa.

Kör- och vilotidsreglerna är inte anpassade bussbranschens förutsättningar.

Bussbranschen kör resenärer som behöver ta pauser, dröjer sig kvar efter sightseeingturer eller får sin bortamatch flyttad till en senare tid.

År 2015 jämförde Transportstyrelsen den svenska tillsynen med andra EU-länder. Då konstaterade myndigheten själv att den tillämpar delar av regelverket mer fyrkantigt än många andra länder. Därför är det glädjande att bussföretaget Byberg och Nordin nu har fått rätt i kammarrätten. Det handlar om två ärenden där föraren i det ena fallet har fört in förarkortet i fel fack och i det andra fallet på att föraren har tryckt på fel knapp på färdskrivaren.

Rättens samlade bedömning av de aktuella fallen är att det inte har brustit i företagets information, utbildning eller rutiner kring reglerna. Det handlar helt enkelt om enskilda förares misstag. Domarna är med andra ord steg mot en mer flexibel och verklighetsanpassad bedömning av regelverket.

Nu hoppas vi att fler kör- och vilotidsfall bedöms på ett proportionerligt och verklighetsanpassat sätt. Vi vill se en rimligare svensk tillsyn och att fler fall, som beror på enskilda medarbetares slarv, inte läggs företaget till last.

Anna Grönlund
branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)