Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyska regeringsplaner på nolltaxa får branschen att sparka bakut

Enbart i Hamburg skulle nolltaxa innebära mer än åtta miljarder kronor om året i minskade biljettintäkter. Till det kommer kostnader för nya bussar, tåg och personal. Foto: Ulo Maasing.

Ett förslag från den tyska regeringen att införa nolltaxa i kollektivtrafiken i tyska städer har fått kollektivtrafikbranschen att flyga i taket. Hur ska det finansieras och hur ska det rent praktiskt genomföras, är frågor man ställer. Även landets motsvarighet till svenska SKL, Deutsche Städte- und Gemeindebund, ställer sig starkt kritiska till tanken och undrar vem som ska betala.

– Kommunerna och de allmänna trafikföretagen kan i alla fall inte göra det, säger Gerd Landsberg, ordförande i Deutsche Städte- und Gemeindebund, till tidningen Rhein-Neckar-Zeitung.

– Förbundsregeringen måste tala om hur man tänker betala för en nolltaxa. Dessutom frågar jag mig hur en sådan förändring ska genomföras i praktiken, säger staden Mainz överborgmästare Michael Ebling i tidningen Der Spiegel.

Bakgrunden till förslaget från förbundsregeringen i Berlin är att EU-kommissionen kräver att Tyskland minskar skadliga utsläpp från trafiken så att man klarar gällande gränsvärden. Idag klarar en hel rad tyska städer inte normerna bland annat för utsläpp av kväveoxider, NOx.

För att slippa saftiga böter från EU-kommissionen skrev regeringen i Berlin den 11 februari till EU:s miljökommissionär Karmenu Vella att man tillsammans med delstater och kommuner överväger att införa avgiftsfri kollektivtrafik för att minska antalet privatbilar i trafiken. Inledningsvis skulle nolltaxa testas i fem städer: Bonn, Essen, Herrenberg, Reutlingen och Mannheim.

Däremot talade man inte om hur det hela skulle finansieras. Från tyska städer var reaktionen snabb: ”Den som beställer, betalar”.

Helmut Dedy, vd för det tyska förbundet för städer, konstaterade att i vissa städer faktiskt finns tankar på billigare kollektivtrafik.

– Men vill man ha billig lokaltrafik måste man också kunna finansiera den. Det gäller ännu mer för gratis kollektivtrafik. Så vi förväntar oss att den federala regeringen tydligt redogör för hur detta ska finansieras, sa Dedy.

Även landets motsvarighet till Svensk Kollektivtrafik, VDV, är starkt kritisk till tankarna på nolltaxa och pekar på att ungefär hälften av kostnaderna för kollektivtrafiken täcks av biljettintäkter – alltså motsvarande ungefär 55 miljarder svenska kronor om året. Dessutom, menar VDV, skulle det krävas investeringar för många tiotalas miljarder kronor i nya bussar, tåg och personal eftersom fria resor skulle ge kollektivtrafiken en enorm passagerartillväxt.

Företrädare för lokaltrafiken på olika håll i Tyskland har börjat räkna på vad det skulle kosta med nolltaxa i kollektivtrafiken – och summorna är svindlande. I Hamburg har Hamburger Verkehrsverbund (HVV) får lokaltrafiken årligen in omkring 830 miljoner euro (cirka 8,25 miljarder kronor) i biljettintäkter. Det är pengar som vid en nolltaxa måste tas in skattevägen – och då har man ändå inte tagit höjd för de investeringar i ökad kapacitet som skulle krävas om nolltaxa införs.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Om man då får de saftiga böter som de i Berlin flaggar för,vem skall betala dom då? Om ett sånt här förslag skulle prövas och luften i dessa städer blir bättre så måste det väl vara värt kostnaden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)