Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kinesisk framryckning i Norden när bussföretag sätter in fler elbussar än begärt

Yutong visade upp sin batteridrivna stadsbuss på Persontrafikmässan i Stockholm i höstas. Nu gör man en rejäl inbrytning i Finland. Foto: Ulo Maasing.

Det finska bussföretaget Pohjolan Liikenne, som ägs av det statliga finska järnvägsbolaget, gör nu en rejäl satsning på elbussar i Helsingforsområdet. Bussföretaget vann en upphandling där Helsingforsregionens Lokaltrafik (HSL) krävde fem elbussar. Men Pohjolan Liikenne bjöd på ytterligare 25 i två olika paket. För den kinesiska busstillverkaren Yutong innebär det att man gör en stark inbrytning på ännu en nordisk marknad.

HSL gav i upphandlingen kvalitetspoäng som medger ett högre anbudspris för elbussar än för motsvarande dieselbussar, vilket har gjort elbussatsningen från Pohjolan Liikenne möjlig.

I det paket där HSL krävde fem elbussar är det, som vi tidigare rapporterat, holländska VDL som ska leverera bussarna som ska gå i trafik i Leppävaara i förorten Esbo med start i höst. Dit kommer på nyåret ytterligare fem elbussar, men inte från VDL utan från kinesiska Yutong. Dessutom ska Pohjolan Liikenne sätta in ytterligare 20 elbussar från Yutong i ett annat trafikpaket som man också tog hem.

Yutong är världens största busstillverkare och har utvecklat elbussar i tjugo år. Förra året tillverkade Yutong över 25 000 elbussar. De bussar som Pohjolan Liikenne har beställt är tolvmeters, fullelektriska stadsbussar som ska drivas med förnybar el.

Räckvidden på en laddning är upp till 300 kilometer, och bussarna har luftkonditionering/värme via värmepump. Vid sträng kyla finns biobränsledriven extravärme.

För Yutong innebär ordern från Pohjolan Liikenne ännu en stor inbrytning på den nordiska bussmarknaden. Sedan tidigare finns man på Island och i maj elektrifieras stadstrafiken i den danska staden Roskilde med hjälp av 20 fullelektriska stadsbussar från Yutong.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)