Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sex kör färdtjänst i Karlstad – Vy får regionaltågen i Värmland

Region Värmland har upphandlat färdtjänsten i Karlstad och regionaltågstrafiken. Foto: Värmlandstrafik.

Sex företag får köra färdtjänst i Karlstad kommun. På onsdagen fattade kollektivtrafiknämnden i Region Värmland tilldelningsbeslut i upphandlingen av färdtjänst för perioden 1 juli 2020 – 31 augusti 2022. Nämnden beslutade också att Vy Tåg AB får köra regionaltågstrafiken i Värmland på ett nytt, tioårigt avtal. Samtidigt beslutade nämnden att gå vidare till Transportstyrelsen för att få höja böterna för fuskåkare och plankare.

Idag är den så kallade tilläggsavgiften 800 kronor hos Värmlandstrafik och 600 kronor för Karlstadsbuss. Men politikerna hal samma pris för båda, 1 200 kronor. Höjningarna är de första på lång tid.

För Värmlandstrafiks del har nuvarande nivå på tilläggsavgiften varit konstant sedan 2007. Karlstadsbuss justerades senast 2010. Prisutvecklingen från 2010 till 2019 har varit cirka 40 procent.

Politikerna i kollektivtrafiknämnden i Region Värrmland fattade på onsdagen också tilldelningsbeslut för färdtjänsten i Karlstad kommun. Avtalet gäller från 1 juli 2020 till 31 augusti 2022, med möjlighet till ett års förlängning.

Totalkostnaden för avtalen beröknas minska med cirka två procent eller 500 000 kronor på årsbasis.

Vy Tåg har kört tågtrafiken i Värmland sedan december 2009, tidigare under namnet Tågkompaniet AB. Nu tilldelas företaget den upphandlade regionala tågtrafiken i Värmland på ett nytt avtal som träder i kraft den 13 december 2020 och gäller för åren 2020-2030. Avtalet är på nio år med optionsrätt på ett tionde år.

De företag som får köra färdtjänst i Karlstad är: Miljötaxi i Karlstad AB (15 fordon); Företagssupport i Karlstad handelsbolag (5 fordon); AB Trendtaxi, (2 fordon); Shariati Taxi AB (1 fordon); Skoghall Hammarö Taxi (1 fordon) samt Badr Taxi AB (1 fordon).

För såväl tågupphandlingen som färdtjänstupphandlingen råder avtalsspärr i tio dagar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)